اجتماعیخبر اول

درخواست سازمان حقوق بشر از عراق برای پیوستن به کنوانسیون منع شکنجه

سازمان حقوقی بین المللی حقوق بشر از دولت عراق خواست تا به کنفوانسیون منع شکنجه بپیوندد.

میدل ایست نیوز: سازمان حقوقی بین المللی حقوق بشر از دولت عراق خواست تا به کنفوانسیون منع شکنجه بپیوندد، این در حالی است که گزارش‌ها و روایت‌های دردناکی از حوادث شکنجه از زندان‌ها و مراکز بازداشت در مناطق مختلف عراق به گوش می‌رسد.

سازمان حقوق بشر با بیان اینکه دعوت از دولت عراق برای حل موضوع بکارگیری روشمند شکنجه و شرایط غیر انسانی زندان‌ها بی فایده بوده است؛ بر لزوم تصویب پروتوکل اختیاری کنفوانسیون منع شکنجه از سوی پارلمان عراق تاکید کرد.

این سازمان بین‌المللی حقوقی افزود: تصویب این کنفوانسیون به تیم‌های مستقل وابسته به سازمان ملل متحد اجازه خواهد داد تا از زندان‌های عراق بازدید کنند و به این کشور در تقویت حمایت علیه شکنجه، مشورت و کمک ارائه دهند.

سازمان حقوق بشر در ادامه تاکید کرد در سایه عدم تحرک پارلمان، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق می تواند برای صیانت از کرامت شهروندان و اصلاح وضعیت موجود در زمینه شکنجه‌های جاری در زندان‌ها و مراکز بازداشت وارد عمل شود.

پارلمان عراق علیرغم اینکه قانون اساسی این کشور هر گونه شکنجه را ممنوع و غیر قانونی اعلام کرده است، با تصویب پیش‌نویس قانون منع شکنجه مخالفت کرده است.

پیش‌نویس این قانون تصریح دارد که قاضی باید در صورت شکایت اشخاص از شکنجه شدن، ظرف 24 ساعت دستور انجام معاینات پزشکی را صادر کند.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا