تلگرامخبر اولسیاسی

فشارهای امارات و عربستان به سودان برای پیوستن به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل

امارات و عربستان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا تلاش می کنند تا با فشار به سودان برای پیوستن به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل شانس ترامپ در پیروزی در انتخابات آتی را بیشتر کنند.

میدل ایست نیوز: «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، تمام تلاش خود را می کنند تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در جهت الحاق بیشترین تعداد از کشورهای عربی به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل کمک و شانس ترامپ در برابر رقیبش جو بایدن را بیشتر کنند از این رو فشارها به سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل را آغاز کردند.

برخی منابع دیپلماتیک سودانی گفتند که امارات و عربستان با وجود مخالفت مردم سودان، فشارهای بسیاری بر مقامات این کشور می آورند تا به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل بپیوندند.

این منابع فاش کردند که امارات و عربستان در حال حاضر از بحران اقتصادی در سودان و حادثه سیل اخیر سوء استفاده می کنند تا بر دولت و شورای حاکمیتی برای عادی سازی روابط با اسرائیل فشار بیاورند.

منابع مذکور خاطر نشان کردند که «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان در تماس هایی فاش نشده تاکید کرده که با توجه به اینکه دولتش انتقالی است و با بحران دست و پنجه نرم می کند، توانایی اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز را ندارد و ممکن است شورای حاکمیتی مانع از آن شود.

حمدوک پیش از این نیز در دیدار با «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا این موضع خود را اعلام کرده بود زیرا وی می داند که مردم سودان مخالف این اقدام هستند و اقدام به برداشتن گامی این چنینی ممکن است منجر به انقلابی جدید شود.

این منابع اشاره کردند که امارات موافقت «حمیدتی»، نائب رئیس شورای حاکمیتی با عادی سازی روابط با اسرائیل کسب کرده اما موافقت وی به تنهایی کافی نیست از این رو امارات می خواهد به «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی فشار بیاورد تا با پیوستن به امارات و بحرین در زمینه عادی سازی روابط موافقت کند و برای کسب این موافقت از البرهان برای سفر به ابوظبی دعوت کرده است.

به گفته این منابع البرهان از آنجایی که با این اقدام، حمایت های مالی و اقتصادی بسیاری را به دست می آورد و می تواند از شدت بحران کشور و تورم بکاهد، به صورت کلی با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالف نیست.

اما البرهان شرطی برای این اقدام معین کرده، اینکه ابتدا عربستان به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل بپیوندد و سپس سودان نیز اضافه شود، علاوه بر اینکه در توافق عادی سازی روابط ابتدا اسم عربستان و سپس سودان مطرح شود که به اعتقاد وی این موضوع می تواند ضربه ناشی از شوکی که به مردم سودان وارد می شود را بگیرد.

منابع دیپلماتیک غربی و سودانی تاکید کردند که قصد ترامپ از کشورهای که به توافق عادی سازی روابط با اسرائیل خواهند پیوست، عربستان، عمان، سودان، موریتانی و جیبوتی بود.

پیش از این ترامپ گفته بود که شاید 5 یا 6 کشور به عادی سازی روابط با اسرائیل بپیوندند و تاکید کرده بود که عربستان نیز در زمان مناسب به قطار عادی سازی روابط خواهد پیوست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا