تلگرامخبر اولسیاسی

هشدار کارشناسان امنیتی نسبت به منابع عظیم مالی داعش و امکان ظهور مجدد آن

کارشناسان امنیتی امریکایی و غربی با توجه به منابع عظیم مالی گروه تروریستی داعش احتمال دادند که گروه تروریستی داعش بتواند مجددا قدرت گرفته و برخی از مناطق از دست داده را باز پس بگیرد.

میدل ایست نیوز: مسئولان امنیتی امریکایی و غربی نسبت به توانایی گروه تروریستی داعش برای قدرت گیری مجدد به علت منابع عظیم مالی این گروه هشدار دادند.

بنا به گزارش روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال»، به نقل از مسئولان و اسناد دولتی، گروه تروریستی داعش مجموعه ای از شرکت ها و دارایی ها را در اختیار دارد که ارزش آن بالغ بر صدها میلیون دلار در سراسر خاورمیانه و آسیای میانه است.

این مسئولان گفتند که این گروه تروریستی هنوز از ساکنان مناطقی که در آن حضور دارد باج گیری می کند و از برخی از شرکت هایی که در دوران تسلط خود بر آن مناطق چیره شده بود درآمد دریافت می کند علاوه بر اینکه قاچاق انسان نیز از دیگر منابع مالی داعش است.

ائتلاف بین المللی ضد داعش و دولت های عراق و سوریه پیش از این توانستند با کشتن ابوبکر البغدادی سرکرده پیشین داعش و آزادسازی شهرهای عراق و سوریه از دست داعش و محروم کردن آن از منابع مالی ناشی از فروش نفت و اخذ مالیات و باج گیری، قدرت داعش تا اندازه زیادی کاهش دهند تا جایی که امروز فقط عناصر باقی مانده از داعش در مناطقی پراکنده حضور دارند.

شرایط اساسی که اجازه می دهد داعش مجددا قدرت بگیرد هنوز وجود دارد و این گروه تروریستی امید دارد که مجددا مناطقی را باز پس بگیرد و شاید این قدرت را داشته باشند تا برای مدت زمانی کوتاهی نسبت به این امر اقدام کنند.

مسئولان امریکایی معتقدند که شاخص های توانایی مالی داعش نگران کننده است زیرا داعش با این حجم از منابع مالی و با توجه به خروج مستمر نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق قادر خواهد بود هزینه های حملات تروریستی خود را تامین کند.

وال استریت ژورنال آورده است: «پس از افزایش حمله های تروریستی در ماه اخیر، آژانس اطلاعات دفاعی امریکا نسبت به پیش زمینه داعش برای باز پس گیری قدرت از دست داده اش هشدار داد و برخی از مسئولان امریکایی نسبت توانایی مقامات محلی در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش شک دارند»، اما مبارزات نیروهای امنیتی در عراق با داعش پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح و به هلاکت رساندن و دستگیری بسیاری از سرکردگان داعش، خلاف این امر را ثابت می کند.

وزارت خزانه داری امریکا منابع مالی گروه تروریستی داعش را نزدیک به 300 میلیون دلار ارزیابی می کند در حالی که سازمان ملل متحد آن را دست کم صد میلیون دلار اعلام کرد.

«مایکل نایتس»، کارشناس انستیتو سیاست خاور نزدیک واشنگتن اشاره کرد که داعش زیرساخت ها و انبارهای بسیاری از اسلحه، بمب، وسایل نقلیه و سایر ابزار مورد نیاز حمله تروریستی در عراق دارد.

مسئولان مبارزه با تروریسم در امریکا درباره منابع درآمدی داعش گفتند که داعش از طریق قاچاق دخانیات کسب درآمد می کند از آنجا که بخشی از سهم بازار دخانیات در افغانستان و پاکستان که ارزش ان به صدها میلیون دلار می رسد را در دست دارد.

این سازمان همچنین به دنبال بهره برداری از ویروس کرونا و تجارت مواد پیشگیرانه بود، زیرا محققان دریافتند که یک تاجر وابسته به این سازمان در ترکیه ماسک  و سایر تجهیزات پیشگیرانه شخصی را در اینترنت می فروشد و در شبکه های اجتماعی کمپین هایی را برای جمع آوری پول برای خانواده های داعشی ساکن در اردوگاه الهول در نزدیکی مرز سوریه و عراق راه انداخته است.

مسئولان مذکور بیان کردند که داعش منابع مالی خود در شرق سوریه را از طریق ترکیه به دبی انتقال می دهد.

مقامات همچنین هشدار داده اند که این گروه نباید از ارز رمزنگاری شده برای جمع آوری منابع و قاچاق پول استفاده کند و ارز رمزنگاری شده یک شکاف بزرگ برای داعش و سایر تروریست ها است.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا