تلگرامخبر اولسیاسی

گزارش رئیس هیئت مشاوران ریاست جمهوری درباره پیشنهادهای کمیته عالی تعدیل قانون اساسی عراق

کمیته ریاست جمهوری بحث های خود درباره تعدیل قانون اساسی را به انتها رسانده و باید تعدیلات پیشنهادی خود را به هیئت وزیران بدهد.

میدل ایست نیوز: «علی الشکری»، رئیس هیئت مشاوران ریاست جمهوری عراق، درباره روند فعالیت کمیته تعدیل قانون اساسی عراق که در دفتر رئیس جمهور شکل گرفته توضیحاتی ارائه کرد.

الشکری در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت که این کمیته متشکل از 23 چهره آکادمیک و 3 نماینده تظاهرات کنندگان و نیز نمایندگانی از دفتر سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نیز پژوهشگاه کانادایی در عرصه حکمرانی تشکیل شده و هیچ چهره سیاسی در آن عضو نیست.

او گفت که به موجب قانون اساسی تعدیل قانون ازجانب رئیس جمهور و هیئت دولت پیشنهاد می شود و در دولت سابق نیز کمیته ای وزارتی بدین منظور تشکیل شده بود که سه جلسه برگزار کرد اما با استعفای دولت فعالیت آن هم متوقف شد.

به گفته الشکری کمیته ریاست جمهوری بحث های خود در این باره را به انتها رسانده و باید تعدیلات پیشنهادی خود را به هیئت وزیران بدهد و رئیس جمهور دستور داده که در تماس با هیئت وزیران تعدیلات قانونی با آنها در میان گذاشته شود تا بتواند لایحه ای مشترک از ریاست جمهوری و هیئت وزیران تنظیم کرد و آن را به مجلس نمایندگان داد تا برای کسب نظر مردم درباره آن همه پرسی برگزار شود.

او درباره جزئیات تعدیلات پیشنهادی این کمیته گفت که این تعدیلات سرتاسر قانون اساسی از دیباچه تا  انتهای آن را شامل می شود و برخی نواقص را نیز برطرف کرده است که ازجمله شامل تشکیل مجلس فدرال عراق و تعیین اختیارات آن و نیز تعدیل اختیارات رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و تعدیل شرایط نامزدهای مجلس و همچنین تعدیل قانون مربوط به تعداد نمایندگان از یک نماینده برای 100 هزار نفر از جمعیت به یک نماینده برای 100 هزار نفر از رأی دهندگان است که جمعیت مجلس را به حدود نصف می رساند.

وی افزود که از دیگر پیشنهادهای مطرح در این قانون آن است که احزاب یا ائتلاف برنده انتخابات دولت را تشکیل دهند نه فراکسیونی که بعد از انتخابات تشکیل شود.

الشکری در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که اقداماتی که دولت در پیش گرفته نیاز به حمایت دارد و رئیس جمهور بزرگ ترین حامی نخست وزیر عراق است به خصوص که «برهم صالح» نخستین کسی بود که خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شد و اولین کسی بود که با صدور بیانیه ای از موضع مرجعیت درباره انتخابات حمایت کرد و افزود که در موضوع تعدیل قانون اساسی هم رئیس جمهور و نخست وزیر در هماهنگی با یکدیگر عمل می کنند.

او دیدار نماینده سازمان ملل در امور عراق با مرجعیت عالی شیعه را نقشه راه برگزاری انتخابات پیش از موعد دانست و افزود که مرجعیت در این دیدار راه را بر کسانی که می خواهند انتخابات برگزار نشود بست و تأکید کرد که انتخابات تحت هیچ شرایطی نباید به تعویق افتد.

الشکری افزود که یکی از توصیه های مرجعیت آن بود که سازمان ملل همکاری فنی در اجرای انتخابات داشته باشد و اگر معیارهایی که مرجعیت تعیین کرد مورد لحاظ قرار گیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گفته الشکری، پلاسخرت پس از دیدار با آیت الله سیستانی از نجف اشرف به سلیمانیه و دیدار برهم صالح رفت تا مطالب مطرح شده  در این دیدار را با وی در میان گذارد.

او همچنین درباره حملات ترکیه به خاک عراق گفت که موضع دولت عراق باید متناسب با حجم حملات باشد ضمن اینکه باید پذیرفت که حضور نیروهای کارگران کردستان تهدیدی برای ترکیه و نیز برای اقلیم کردستان است هرچند این تهدید مجوز آن نمی شود که ترکیه به خاک عراق تعرض کند.

او گفت که عراق در این باره مسیر دیپلماسی را پیش گرفت و در عرصه بین المللی فعالیت کرد و ریاست جمهوری نیز در این باره اقدامات مناسبی انجام داد و به هر حال باید تکلیف این نیروها در خاک عراق معلوم شود.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا