خبر اولسیاسی

جان گرفتن دوباره تظاهرات مردمی با نزدیک شدن به اولین سالگرد اعتراضات اکتبر عراق

سالگرد تظاهرات مردمی در عراق که یک اکتبر گذشته آغاز شد، طولانی ترین فعالیت خودجوش مردمی طی دهه های اخیر در عراق است.

میدل ایست نیوز: فعالان عراقی در بغداد، شهرهای جنوبی و مرکزی با توجه به نزدیک شدن اولین سالگرد تظاهرات در عراق که در 1 اکتبر آغاز شد، می خواهند بار دیگر جمع شوند تا بر اصول ثابتی که برای آن تظاهرات کردند تاکید کرده و عزم خود را برای بازگشت به صحنه تظاهرات پس از پایان بحران ویروس کرونا  نشان دهند.

تظاهرات کنندگان مطالبات و شعارهایی دارند که بارزترین آنها، برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد با قانونی جدید و نظارت سازمان ملل، مبارزه با فساد و به جریان انداختن پرونده های فسادی که باعث فقیر شدن ملت عراق شد و تامین خدمات است.

پایان دادن به نفوذ سایر کشورها در عراق، از بین بردن تسلط برخی احزاب و گروه های مسلح بر کشور و انحصار سلاح در دست دولت و تشکیل دولتی مدنی در عراق از دیگر مطالبات تظاهرات کنندگان در عراق است.

با گذشت یک سال از تظاهرات مردمی عراق که در بغداد، شهرهای جنوبی و مرکزی به راه افتاده بود و بخاطر ویروس کرونا تبدیل به تظاهرات پراکنده ای شد که در اعتراض به ترور فعالان عراقی و تلاش های سیاسی برای دور زدن قانون انتخابات انجام می شد، این تظاهرات طولانی ترین فعالیت خودجوش مردمی طی دهه ها در عراق بود که به نظر کارشناسان توانست هویت ملی را بر سایر هویت های فرعی نظیر فرقه ای و منطقه ای غالب کند.

سرکوب تظاهرات مردمی عراق منجر به شهادت بیش از 700 تظاهرات کننده که برخی از آنها زیر 18 سال سن داشتند و مجروح شدن دست کم 27 هزار نفر شد.

شهدای اعتراضات تشرین (اکتبر) در استان های بغداد، ذی قار، کربلا، نجف و بصره به ترتیب بیش از سایر استان های عراق بود.

تجمع مردمی در بغداد و برخی شهرهای حنوبی عراق با توجه به نزدیک شدن به اولین سالگرد تظاهرات در عراق در حال آماده سازی شرایط برای بزرگداشت تظاهرات 1 اکتبر هستند و این در حالیست که وزارت بهداشت عراق مردم را از برگزاری هر تجمعی برحذر داشته است.

«سجاد حسین»، یکی از فعالان تظاهرات در عراق گفت که تظاهرات کنندگان و معترضان در همه شهرهای عراق آماده برگزاری مراسم احیای تظاهرات 1 اکتبر می شوند و بر مطالبات خود تاکید می کنند.

وی تاکید کرد که این تجمع پیامی برای برخی احزاب سیاسی در عراق دارد مبنی بر اینکه با وجود اینکه ویروس کرونا شما را یاری کرده اما اعتراضات همچنان ادامه دارد.

حسین اشاره کرد که همه هماهنگی ها انجام شده تا در شهرهای مختلف عراق، شعارهای تظاهرات یکسان باشد و در پایان بیانیه مشترکی صادر شود.

به گفته وی در تظاهرات اولین سالگرد اعتراض اکتبر از مصطفی الکاظمی نخست وزیری عراق خواسته می شود تا قاتلان تظاهرات کنندگان را فاش کرده و از وعده بدون عمل بپرهیزد.

این فعال تظاهرات در عراق اشاره کرد که برای تظاهرات تمهیداتی از قبیل توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده و برای تظاهرات کنندگان و برافراشته نشدن پرچمی به جز پرچم عراق در نظر گرفته شده است.

این فعال تظاهرات در بغداد نسبت به سوء استفاده برخی مقامات سیاسی از این تظاهرات برای ضربه زدن به نخست وزیری عراق ابراز نگرانی کرد و آن را چالش جدید تظاهرات کنندگان عنوان کرد.

از طرفی دیگر برخی منابع سیاسی در بغداد، طرح برخی احزاب سیاسی و گروه های مسلح برای شرکت در تظاهرات و ضربه زدن به الکاظمی را فاش کردند و از امکان درگیری بین تظاهرات کنندگان و این احزاب و گروه های مسلح خبر دادند.

یک نماینده پارلمان عراق که نخواست نامش فاش شود نیز از تصمیم گروه های مسلح و طرفداران آنها برای سر دادن شعارهای ضد امریکایی و ضد دولت الکاظمی خبر داد و آن موجب ایجاد مشکل برای تظاهرات کنندگان دانست.

به گفته برخی منابع برخی گروه های مسلح یا جریان صدر قصد دارند با حضور در تظاهرات آن را تضعیف کرده و مردمی بودن آن را از بین ببرند که این امر به درگیری بین تظاهرات کنندگان و طرفداران این جریان ها منجر خواهد شد.

از طرفی دیگر «احمد الشریفی»، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق تاکید کرد که تظاهرات در اولین سالگرد انقلاب اکتبر قدرت و جایگاه تظاهرات مردمی را مجددا باز می گرداند.

این تحلیلگر اشاره کرد که بازگشت تظاهرات به صحنه این بار با سرکوب و قتل رو به رو نخواهد شد زیرا برخی احزاب و گروه ها از آن به نفع خود استفاده خواهند کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا