اجتماعیسرخط خبرها

خسارت حدود 2 میلیارد دلاری هواپیمایی قطر بخاطر بحران ویروس کرونا

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز امروز اعلام کرد که به خاطر شرایط پیش آمده ناشی از انتشار ویروس کرونا 7 میلیارد ریال معادل 1.95 میلیارد دلار ضرر کرده است.

میدل ایست نیوز: هواپیمایی قطر در حال حاضر با بحرانی بی سابقه مواجه است که مقامات این کشور را وادار به حمایت مالی جدید از این شرکت کرده؛ این بحران زمانی بر این شرکت سایه افکنده که تقاضای جهانی برای سفر کم شده و پیامدهای قطع ارتباط 4 کشور عربی با قطر، هواپیماهای قطری را مجبور به پیمودن مسافت بیشتری برای رسیدن به مقصدش کرده است.

بحران هواپیمایی قطر به مرحله خطرناکی رسیده است، با توجه به اینکه سفرها در سراسر دنیا و در پی انتشار ویروس کرونا کاهش یافته و قطر نیز از برخی کشورهای شورای همکاری که با وی قطع ارتباط کرده اند فاصله گرفته؛ امری که موجب شده این شرکت هواپیمایی برخی از کارکنان خود را اخراج کند و زمان دریافت سفارشات خود را به تعویق بیاندازد.

شرکت هواپیمایی قطر روز گذشته (یکشنبه) فاش کرد که 7.3 میلیارد ریال معادل 1.95 میلیارد دلار از حکومت قطر کمک مالی دریافت کرده و این در حالی است که این شرکت طی یک سال مالی که در 31 مارس به پایان می رسد 1.92 دلار خسارت دیده است.

پیش از این برخی از کشورها نظیر امریکا برای کمک به شرکت های هواپیمایی که بر اثر انتشار ویروس کرونا و کاهش تقاضای سفر دچار بحران شدند وارد عمل شدند.

شرکت هواپیمایی قطر برای کاهش شدت بحران خود و کاهش پیامدهای بسته بودن حریم هوایی 4 کشور عربی به روی خود مجبور به اقدام به توافق شراکت با شرکت «امیرکان ایرلاینز» شد.

از نیمه سال 2017 و پس از قطع ارتباط 4 کشور عربی با قطر و بستن حریم هوایی خود به روی این کشور، شرکت هواپیمایی قطر که به بیش از 160 مقصد در جهان پرواز دارد مجبور شد مسافت های طولانی تری را برای دور زدن حریم هوایی بسته شده به روی خود طی کند.

شرکت هواپیمایی قطر پس این جریان، سعی در افزایش درآمدهای خود و جبران خسارت های ناشی از بسته بودن حریم هوایی چند کشور عربی به روی خود داشت.

دولت قطر در ماه مارس و پس از آنکه این شرکت نیمی از سرمایه خود را در اثر خسارت های به بار آمده ناشی از بحران ویروس کرونا از دست داد، کمک مالی به این شرکت پرداخت کرد.

شرکت هواپیمایی قطر نیز اعلام کرد که از دولت قطر کمک مالی دریافت می کند اما سخنی از میزان کمکی که دریافت خواهد کرد به میان نیاورد.

این شرکت سال مالی 2019- 2020 را یکی از سخت ترین سال های مالی طی 3 دهه گذشته دانست و اعلام کرد که خسارت مالی اکنونش از خسارت 4.5 میلیارد ریالی سال گذشته نیز فراتر رفته است.

با توجه به ادامه اقدامات برای مهار ویروس کرونا پس از پایان سال مالی شرکت هواپیمایی قطر در مارس، هنوز تاثیر واقعی بحران کرونا بر قطر ایرویز مشخص نیست.

«اکبر الباکر»، مدیرعامل این شرکت در ماه ژانویه اعلام کرده بود که شرکت تحت امرش احتمالا 20 درصد کارکنان خود را اخراج کند و به باور او بسیار دشوار است که این شرکت چه زمانی دوباره به سود دهی برسد.

الباکر همچنین فاش کرد که این شرکت 5 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس جدید خود را می‌فروشد و مذاکراتی با بوئینگ و ایرباس در جریان دارد تا همه سفارش‌های خود را لغو یا به تعویق بیاندازد.

مدیرعامل هواپیمایی قطر در این باره گفت: «اگر شرکت‌های سازنده هواپیما با به تعویق انداختن سفارش‌های خرید ما موافقت نکنند، احتمالا ناچار به لغو این درخواست‌ها شویم.»

او همچنین هشدار داد که شرکت تحت امرش در آینده با شرکت‌هایی که درخواست تعویق سفارش‌های خرید القطریه موافقت نکنند، همکاری نخواهد کرد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر روز چهارشنبه 13 مه 2020 اعلام کرده بود این شرکت در حال گفت‌وگو با شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله بوئینگ و ایرباس است تا سفارش‌هایش را «سال‌ها» به تعویق بیاندازد.

اکبر الباکر به روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» گفت: «در حال مذاکره با آنها (بوئینگ و ایرباس) هستیم. نمی‌خواهم در این‌باره چیزی بگویم. بله، برای سال‌ها به تعویق خواهد افتاد.»

هنوز تعداد هواپیماهایی که شرکت هواپیمایی قطر درخواست کرده تحویل آنها را سال‌ها به عقب بیاندازد، مشخص نیست، اما براساس گزارش‌ها هواپیمایی قطر سفارش خرید 200 فروند هواپیما به بوئینگ و ایرباس داده بود.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا