تلگرامخبر اولسیاسی

وزارت خارجه ایران: موضع روزنامه کیهان درباره آیت الله سیستانی موضع نظام نیست 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با واکنش نسبت به انتقاد روزنامه کیهان از آیت الله سیستانی، اعلام کرد که موضع این روزنامه موضع جمهوری اسلامی ایران نیست.

میدل ایست نیوز: «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره انتقادات روزنامه کیهان به «آیت‌الله سیستانی»، مرجعیت عالیقدر شیعه تصریح کرد: «این موضع ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته است که مرجعیت در ایران و عراق حافظ صلح امنیت و ثبات دو کشور بوده است.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه آیت‌الله سیستانی نقش بی‌بدیلی در عراق و جایگاه رفیعی در شیعیان جهان دارند، خاطرنشان کرد: «آنچه را که گفته‌ایم و امروز می‌گویم خواست و مواضع ارکان نظام است که جز احترام به این رکن رکین نکته دیگری نداریم. تحمل هم نخواهیم کرد که کسی به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.»

وی با بیان اینکه ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک را به هر شکلی مردود می‌داند، اظهار داشت: «در چند ماه گذشته اماکن ما با تحریک دول خارجی مورد تعرض قرار گرفته است. سردار سلیمانی در خاک عراق به شکل بزدلانه و در نیمه شب مورد حمله تروریستی قرار گرفت. از دولت عراق خواسته‌ایم تمامی مساعی جمیله خود را به کار گیرد تا از این تحرکات جلوگیری کند و  هرگونه تحرکی را مردود می‌دانیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه ضمن استقبال از صحبت‌های مطرح شده توسط نخست وزیر کویت ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای فراگیری در منطقه وجود داشته باشد که این برای صلح و ثبات این پهنه آبی مهم است.

وی با بیان اینکه اصول و مبانی این گفت‌وگوها در طرح‌های ارائه شده بیان شده است و تحقق آن بستگی به اراده سیاسی طرف‌های مقابل دارد، گفت: «کویت آماده این گفت‌وگوها بوده است و امیدواریم این کشور سایر کشورهای منطقه را هم در این رابطه آماده و همراه کند.»

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا