خبر اولسیاسی

نگاهی به تظاهرات اکتبر عراق بعد از گذشت یک‌سال

پس از گذشت یک سال از تظاهرات اکتبر سال گذشته عراق، به نظر می رسد که بخش اعظم مطالبات معترضان تحقق نیافته است.

میدل ایست نیوز: در ماه اکتبر سال 2019 میلادی، تظاهرات بی‌سابقه‌ای در مناطق مرکزی و جنوبی با شعارهای عدالت‌خواهانه، اعتراض به وضعیت نابسامان خدمات‌رسانی، فساد موجود در ساختار سیاسی و وضعیت معیشتی ناگوار کلید خورد اما پس از گذشت یک سال و تشکیل دولت جدید و جان باختن 600 نفر و مصدوم شدن بیش از 30 هزار نفر، به نظر می‌رسد بخش اعظم این مطالبات تحقق نیافته است.

در پی این تظاهرات «عادل عبدالمهدی»، از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرده و «مصطفی الکاظمی» رئیس دستگاه اطلاعات عراق پس از چند ماه رکود سیاسی سکان هدایت دولت جدید را برعهده گرفت و متعهد شد که به مطالبات معترضان جامه عمل بپوشاند اما تاکنون به دلیل گرفتاری‌های دیگر و وضعیت اقتصادی وخیم این کشور در نتیجه سقوط بهای نفت، این وعده‌ها عملی نشده است.

بروز اعتراضات

در اول اکتبر سال گذشته، بیش از یک هزار نفر به دعوت‌ها در شبکه‌های اجتماعی بغداد و شهرهای جنوبی برای اعتراض به فساد، بیکاری و وضعیت نامناسب خدمات‌رسانی لبیک گفتند.

در مقابل، پلیس مبارزه با شورش از گاز اشک‌آور، آب پرفشار و گلوله‌های جنگی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان استفاده کرد که منجر به تحریک معترضان و متنشج شدن فضا کرد.

پس از آن در پی تشدید تظاهرات و اعلام منع آمد و شد در بسیاری از شهرها، سید مقتدی صدر خواستار کناره‌گیری دولت شد، به دنبال این حوادث، دولت وقت از توزیع اراضی، برنامه‌ای برای رفاه اجتماعی و مبارزه با فساد خبر داد تا شاید شعله اعتراضات را فروخواباند.

موج دوم اعتراضات

اعتراضات در 24 اکتبر یعنی یک روز پیش از یکسالگی نخست‌وزیری عبدالمهدی از سر گرفته شد و طی دو روز دستکم 63 نفر عمدتا در شهرهای جنوبی جان باختند.

در روز 28 همان ماه دانشجویان، اساتید و دانش‌آموزان در بغداد و شهرهای جنوبی دست به برگزاری تجمعاتی زدند.

کناره‌گیری عبدالمهدی از نخست‌وزیری

با تداوم و تشدید اعتراضات مردمی، آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر تشیع در 29 نوامبر خواستار تشکیل دولت جدید شد، دو روز پس از این درخواست، عبدالمهدی از قدرت کناره‌گیری کرد.

اعتراضات در 22 دسامبر به شدت اوج گرفت تا اینکه به در پی شهادت «قاسم سلیمانی»فرمانده نیروی قدس ایران و «ابومهدی المهندس»فرمانده میدانی الحشد الشعبی، این اعتراضات برای مدنی متوقف شد.

در 10 نوامبر، هزاران عراقی در شهرهای مختلف عراق دست به تظاهرات زدند و اعتراضات به مدت 10 روز از سر گرفته شد اما نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های جنگی استفاده کرد.

دولت جدید

در یکم فوریه، محمد علاوی برای تشکیل دولت جدید انتخاب شد اما رای اعتماد لازم را نتوانست از پارلمان کسب کند، در نتیجه «عدنان الزرفی»، استاندار سابق نجف در 17 مارس مامور تشکیل کابینه شد اما وی نیز پس از چندی به دلیل عدم اجماع سیاسی گروه‌های مختلف استعفا داد.

سرانجام در 9 آوریل، مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق مامور تشکیل کابینه شد و در ماه مه به هنگام سوگند در پارلمان عراق متعهد شد که برای تحقق مطالبات معترضان تلاش خواهد کرد.

الکاظمی در 31 ژوئیه در سخنانی 6 ژوئن سال 2021 یعنی تقریبا یک سال پیش از زمان قانونی‌ پایان دوره کنونی پارلمان را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد اعلام کرد.

از طريق
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا