خبر اولسیاسی

کاظمی همچنان درگیر برقراری توازن در روابط خارجی است

الکاظمی در همین مدت کوتاه نخست وزیری نشان داده در حفظ روابط بین المللی و اقتصادی با همسایگان، منطقه و جهان مبتنی بر حاکمیت و احترام متقابل، جدی است.

نویسنده: علی ماموری

میدل ایست نیوز: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در ماه ژوئن در اولین سفر رسمی خارجی خود به ایران سفر کرد و مورد استقبال و حمایت مقامات ایرانی قرار گرفت. دومین سفر خارجی او به عنوان نخست وزیر، 19 اوت به ایالات متحده بود و پس از آن هم در 25 اوت به اردن رفت و با ملک عبدالله دوم و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، دیدار و درباره همکاری اقتصادی و تلاش های مشترک امنیتی گفت و گو کرد. در این سفرها نیز تلاش های الکاظمی برای تعمیق روابط با متحدان و شرکای اصلی کشورش مورد ستایش قرار گرفت. اما توالی این اتفاق ها این سوال را در پی خواهد داشت: آیا اکنون که الکاظمی به سمت ایالات متحده و جهان عرب حرکت کرده، ایران همچنان از او حمایت خواهد کرد؟

المانیتور با ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، ملاقات کرد تا دیدگاه او درباره روابط دو کشور با توجه به تحولات اخیر در منطقه را جویا شود. مسجدی گفت: «روابط دوجانبه بین کشورها اساسا یک مساله داخلی و مربوط به سیاست خارجی هر کشور است. ما قصد دخالت در یک مساله داخلی را نداریم. عراق کشور دوست و برادر ماست و رهبران آن منافع ملی خود را بهتر از هر فرد دیگری می دانند.» با این حال، او با ابراز نگرانی از حضور نظامی آمریکا در عراق افزود: «ایران معتقد است [حضور آمریکا] فقط منجر به افزایش ناامنی، گسترش تروریسم و ایجاد ساز و کارهای جدید استعماری خواهد شد.»

این اظهارات مسجدی با نظرات آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، در رابطه با همین موضوع در دیدارش با الکاظمی مطابقت داشت. رهبر ایران درست پیش از آنکه عراق را به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق ترغیب کند، تاکید کرد: «ایران در روابط عراق و آمریكا دخالت نمی كند.» اما در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی انتظار دارد مقامات در بغداد اخراج آمریکایی ها از عراق را پیگیری کنند، زیرا حضور آنها موجب ناامنی می شود.»

در همین حال، سفر الکاظمی به واشنگتن از سوی رسانه های ایرانی نزدیک به رهبر ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، قبل از سفر الکاظمی نوشت: «چطور ممکن است الکاظمی بخواهد با قاتل مردمش، دونالد ترامپ، دیدار کند؟!» پس از سفر الکاظمی هم شریعتمداری از او به دلیل تشکرش از ایالات متحده به دلیل نقشی که در شکست دادن داعش ایفا کرده و ابراز نیاز عراق به حضور نظامی آمریکا برای ادامه رویارویی با این گروه، انتقاد کرد.

گروه های عراقی نزدیک به ایران نیز الکاظمی را به دلیل «سفر ناموفق» او به ایالات متحده و خودداری از تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی مورد انتقاد قرار دادند. در همین حال، حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق در حال افزایش است.

سفیر ایران در پاسخ به سوال درباره اعمال حاکمیت قانون بر گروه هایی در داخل حشد الشعبی که علیه ایالات متحده در عراق اقدام می کنند، گفت: «این مساله، یک موضوع داخلی است.» او ضمن تاکید بر تمایل ایران به مشاهده «گسترش امنیت، نظم و بازسازی در عراق» گفت: «حمایت ایرانی از دولت عراق بی قید و شرط و جدای از تصمیم عراق درباره ماندن یا خروج نیروهای آمریکایی است.» با این حال، مسجدی بار دیگر تصویب قطعنامه غیر الزام آور برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در مجلس عراق در اوایل سال جاری میلادی را یادآور شد و گفت امیدوار است این امر خیلی زود اجرایی شود. او افزود ایران می خواهد عراق را خالی از همه نیروهای خارجی و نه فقط آمریکایی ها ببیند: «حضور نیروهای خارجی از جمله نیروهای آمریکایی در عراق فضای ناامنی و ​​چالش های امنیتی را تشدید می کند.» او نیروهای آمریکایی را به تبدیل عراق به میدان نبرد با ایران متهم کرد و گفت: «ایالات متحده آشکارا و بی شرمانه فرمانده ارشد نظامی ما [قاسم سلیمانی] را که میهمان رسمی دولت عراق بود، ترور کرد. آیا چنین اقدامی باید بی پاسخ بماند؟ آیا انتظار دارید نیروهای مقاومت در عراق که فرمانده آنها ابومهدی المهندس به شهادت رسید، آرام شوند؟» با این حال، سفیر ایران هر نوع مداخله کشورش در تصمیم گیری و فعالیت نیروهای نظامی و سیاسی در عراق را كه به نزدیكی ایران معروف هستند و اغلب خود را «نیروهای مقاومت» می نامند، رد كرد.

این در حالی است که فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در یک گفت و گوی مجازی با «شورای آتلانتیک» گفت دولت عراق معتقد است نقشی که ایران در این کشور ایفا می کند ورای آن است که به طور معمول در یک رابطه معمول دوجانبه دیده می شود. او افزود ایران می تواند نفوذ خود را در عراق حفظ کند، اما تصمیم گیری باید با دولت عراق باشد: «ما به شدت به هر دو طرف [ایران و ایالات متحده] نیاز داریم، اما با یک شرط که آنها نخواهند برای ما تصمیم بگیرند.»

اما آنچه فواد حسین در روابط ایران و عراق غیرعادی می داند، از نظر مسجدی کاملا طبیعی است: «ایران و عراق، به عنوان دو همسایه دیرینه، اشتراکات زیادی دارند که سرنوشت آنها را به هم پیوند داده است. ما همواره همسایه خواهیم ماند و از این رو، هیچ کشوری بیش از ما رفاه مردم عراق را نمی خواهد. ماهیت روابط ایران و عراق تغییرناپذیر است. مهم نیست که چه دولتی در عراق روی کار باشد؛ روابط دو کشور آنقدر در هم آمیخته که هیچ دولتی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.»

مجلسی یادآور شد که روابط ایران و عراق همچنین طیف گسترده ای از کمک های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و حتی بشردوستانه را شامل می شود و ایران در بیش از یک دهه گذشته صادرکننده اصلی برق به عراق بوده و در حال ساخت بزرگ ترین نیروگاه برق این کشور در جنوب استان بصره است. او تحریم های ایالات متحده علیه ایران را دلیل اصلی مشکلات در پیشبرد فعالیت ها با اکثریت ظرفیت در عراق دانست و ابراز امیدواری کرد که اختلافات مرزی بین ایران و عراق به زودی حل و پروژه اتصال راه آهن ایران به عراق به سرعت تکمیل و جاده ابریشم از شمال ایران تا دریای مدیترانه در سوریه از طریق عراق، احیا شود. سفیر ایران در پاسخ به سوال درباره تمایل عراق به اتصال شبکه برق خود به کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت که ایران هیچ اعتراضی به گسترش روابط عراق با جهان عرب ندارد، اما معتقد است هیچ کشور دیگری نمی تواند کیفیت مشابه برق ایران را در عراق فراهم کند.

الکاظمی در دیدار خود با پادشاه اردن و رئیس جمهور مصر درباره «شرق جدید» صحبت کرد و گفت: «ما امیدواریم که دیدار برادرانه ما دروازه ای به آینده باشد، به نفع مردم تمام شود و در جهت توسعه و شکوفایی، و برای تقدیس روحیه گفت و گو، تفاهم و امنیت در منطقه باشد.» الکاظمی در همین مدت کوتاه نخست وزیری نشان داده در حفظ روابط بین المللی و اقتصادی با همسایگان، منطقه و جهان مبتنی بر حاکمیت و احترام متقابل، جدی است. او می داند که موفقیت عراق به عراق به عنوان یک پل و نه به عنوان میدان جنگ، بستگی دارد و همکاری ها باید جایگزین درگیری ها شوند. اما با توجه به درگیری های شدید و پیچیده فعلی در منطقه، دستیابی به چنین امری ساده نخواهد بود.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا