خبر اولسیاسی

«الکاظمی» در گفت وگو با العراقیه: امریکا در زمان اشغال عراق اشتباه های بزرگی مرتکب شد/امریکا به بستن سفارتش در بغداد تهدید نکرده است

نخست وزیری عراق در مصاحبه ای تلویزیونی دولت فعلی عراق را دولت راه حل و نه دولت بحران خواند.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق در مصاحبه ای با شبکه خبری «العراقیة» اکتبر را مرحله مهمی در تاریخ عراق و دلیل وجود دولت فعلی عراق عنوان کرد و گفت که دولت فعلی دولت راه حل و نه دولت بحران است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از نیروها و گروه ها اشتباه های گذشته را مرتکب می شوند گفت که اگر آنچه برخی گروه ها می خواستند به آنها می داد به اسم دولت هر کاری می کردند.

الکاظمی اشاره کرد که امریکا اشتباه های بزرگی در زمان اشغال عراق مرتکب شده و خطاب به کسانی که روابط وی با واشنگتن ایراد می گیرند گفت که باید رفتن خود به کاخ سفید را به یاد بیاورند.

الکاظمی همچنین به ادعای برخی مبنی بر بعثی بودن وی واکنش نشان داد و آن را امری مضحک خواند و گفت که برخی هستند که سعی می کنند عراق را تحت عناوینی ساده به سرنوشت نامعلومی دچار کنند.

نخست وزیری عراق انزوای بین المللی عراق را موجب بحران اقتصادی بی سابقه در تاریخ عراق دانست و تصریح کرد که بحران فعلی عراق در تاریخ این کشور بی سابقه است و هرج و مرج در کشور را بازتاب های سوء مدیریت در کشور دانست.

الکاظمی خاطر نشان کرد که گفت وگوی راهبردی عراق و امریکا با سفر وی به واشنگتن همراه بود و از وعده ترامپ برای کاهش نیروهای امریکایی در عراق خبر داد.

الکاظمی دولت فعلی عراق را به وجود آمده از وضعیت اجتماعی کشور دانست و هدف آن را رسیدن به انتخابات پیش از موعد سالم و عادلانه عنوان و تاکید کرد که از روز اول قبول منصب نخست وزیری عراق وی را به عناوین مختلفی متهم کردند.

نخست وزیری عراق گفت که اگر آنچه برخی گروه ها می خواستند به آنها می داد اول از همه از او دفاع می کردند و توضیح داد که بر اساس قانون اساسی عراق دولت باید بهترین روابط را با سایر کشورها و در راستای خدمت به ملت خود برقرار کند از این رو روابط با واشنگتن مبتنی بر منافع عراق است.

وی تاکید کرد که باید از منافع عراق با امریکا در زمینه های اقتصاد، آموزش، بهداشت و امنیت حفاظت شود.

الکاظمی گفت که امریکا، عراق را به بستن سفارتش در بغداد تهدید نکرده و دولت نیز هیچ تهدیدی از هیچ کشوری نمی پذیرد اما امریکا نارضایتی خود نسبت به وضعیت امنیت هیئت های دیپلماتیک در عراق را اعلام کرده است.

وی ضمن اعلام اینکه بر سر خروج نیروهای امریکا و استقرار در خارج از عراق توافق شده تاکید کرد که «جوکری» خواندن شهدای تظاهرات عراق شرم آور است.

نخست وزیری عراق تاکید کرد که برخی گروه ها قصد سوء استفاده از تظاهرات را دارند و اشاره کرد که به زودی نتایج تحقیقات درباره همه شهدایی که توسط برخی گروه های جنایت کار سازمان یافته ترور شدند اعلام می شود.

الکاظمی درباره نتایج تحقیقات درباره ترور هشام الهاشمی نیز گفت که به سرنخ هایی رسیده اند و به زودی و در زمان مناسب نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی اشاره کرد که حجم مجروحان تظاهرات اکتبر کوه را به گریه می اندازد.

نخست وزیری عراق ضمن اشاره به اینکه عراق ورشکست نمی شود و این سوء مدیریت است که کشور را به خطرناک ترین بحران اقتصادی دچار کرده تاکید کرد که دولت فعلی در حالی عراق را تحویل گرفت که این کشور با سیاست یا نفت یا مرگ اداره می شد.

وی افزود که عراق در انزوا نخواهد بود و با همه رابطه خواهد داشت و گفت که نیروهای مخالف حکومت برای ویرانی و ضربه زدن به حکومت تلاش می کنند زیرا نمی توانند با وجود حکومت زندگی کنند.

الکاظمی روابط با ایران را خوب توصیف کرد و گفت که مشکلات حقیقی میان این دو کشور وجود ندارد.

وی همچنین رابطه با اروپا را خوب توصیف کرد و آن را شریک مهمی برای عراق دانست.

الکاظمی در خصوص اتهام زنی برخی مبنی بر گرایش وی به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر گفت که این اتهام ها ظلم است اما وی برای مواضع صدر ارزش قائل است و او را سید مقاومت  می داند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا