اجتماعیخبر اول

مسگوف، غذای عراقی ملی با ریشه های سومری

ماهی مسگوف از 5400 سال پیش تا کنون جزئی از آشپزخانه و غذای عراقی بوده است.

میدل ایست نیوز: ماهی مسگوف(سمچ مزگوف، سمک مزکوف) از غذای عراقی اصلی است و ماهی مسگوف یکی از انواع ماهی های کباب شده به روش عراقی محسوب می شود و از بهترین انواع ماهی های غذای مسگوف، ماهی های رودخانه ای مانند ماهی های کپور هستند.

به نوشته وبگاه دویچه وله، ماهی مسگوف، ماهی کباب شده بر چوب های فروزان و پر رائحه است و ساکنین عراق از زمان های کهن به کباب کردن آن می پرداختند.

سمک مسگوف
ماهی مسکوف تقریبا در تمام رستوران های عراق سرو میشود

به نوشته وبگاه سطور، روش های مختلفی برای پخت ماهی مسگوف وجود دارد و علاوه بر اینکه مردم عراق این غذا را در منزل تهیه می کنند، رستوران های بسیاری در عراق به تهیه ماهی به شکل های مختلف و ارائه آن به مشتریان به خوش طعم ترین صورت آن اختصاص یافته اند.

دستور پخت این غذا از آشپزخانه عراق به بسیاری از کشورهای جهان انتقال یافته است.

به نوشته وبگاه لس آنجلس تایمز، پخت ماهی مسگوف از عملیات صید ماهی کپور از آب های تیره و ضربه زدن به آن به وسیله باتوم آغاز و سپس با نصف کردن آن با چاقو و تمیز کردن شکم ماهی و پس از آن تمیز کردن ماهی با سنگ نمک و قرار دادن آن بر شبکه ای فلزی و کباب کردنش به پایان می رسد.

این غذا به یکی از مهم ترین وعده های غذایی مردم عراق تبدیل شده است.

ماهی کپور عراقی با رنگ و بافت خاصش در خارج از عراق معروف نیست ولی در بغداد، پایتخت عراق به صورت ویژه در قلب غذاهای عراقی جای گرفته است و این غذا از 5400 سال پیش تا کنون جزئی از آشپزخانه عراقی بوده است.

تیم تحقیقاتی باستان شناسی مشترک عراق و ایتالیا در جنوب عراق و در نزدیکی آثار باستانی شهر اور ظرفی را یافتند که بر اساس گفته کارشناسان حاوی نشانه هایی از غذای مسگوف عراقی است و این امر از نظر «نوال نصرالله»، استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه موصل و مولف کتاب لذت هایی از بهشت درباره آشپزی و تاریخ غذای عراقی عجیب نیست.

نصرالله می گوید مسگوف به ابزار پخت خاصی نیاز ندارد و تمام آنچه به آن نیاز دارد یک چاقو و آتش است و می افزاید مردم عراق معمولا در کناره های رود فرات و دجله می نشینند و به عنوان نوعی غذای پیک نیکی، ماهی خود را برای خوردن تهیه می کنند.

ماهی مسگوف
ماهی مسگوف روش پخت ساده ای دارد

ماهی مسگوف با هر ریشه ای که داشته باشد حیرت مردم عراق و مسافرین به این کشور را بر انگیخته است و نوال نصرالله تاکید می کند که نوشته های سومری به روش های پخت ماهی مسگوف اشاره می کنند و همچنین «آگاتا کریستی»، نویسنده معروف داستان های پلیسی این غذا را  یک ماجراجویی توصیف کرده است و علاقه شدید «صدام حسین»، رئیس جمهور و دیکتاتور سابق عراق به ماهی مسگوف باعث ردیابی مخفیگاه او و دستگیری وی توسط ارتش آمریکا در حفره ای زمینی شد.

مردم بغداد در طول هفته و به ویژه در روزهای چهارشنبه و جمعه برای خرید ماهی کپور به خیابان ها سرازیر می شوند، سپس برای اینکه ماهی ها تا آخرین لحظه زنده بمانند، در حالی که آنها را در کیسه های پر از آب حمل می کنند به منازل خود باز می گردند ولی کسانی که دوست دارند خارج از منزل آن را بخورند، می توانند به خیابان ابونواس بروند.

امروزه ماهی کپور که در غذای مسگوف استفاده می شود در مزارع پراکنده در مناطق روستایی اطراف بغداد تولید می شود.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 2017، سالیانه در عراق 32 تن ماهی کپور تولید شده است و تجارت ماهی در عراق تجارت بزرگی است.

آماده کردن مسگوف به بیش از یک ساعت نیاز ندارد و برخی متخصصین، نوع خاصی از چوب را برای پخت این ماهی توصیه می کنند و برای کباب کردن آن تنها از سنگ نمک استفاده می شود.

به نوشته وبگاه العین الاخباریه، ماهی مسگوف از خوش طعم ترین غذاهای دریایی در آشپزخانه عراقی است و در بسیاری از کشورهای عربی انتشار یافته است.

ماهی مسکوف
ماهی مسکوف

به نوشته وبگاه مجله الکترونیکی شبکه خطوات، این ماهی کبابی به همراه انواع سالادهای مختلف و سس انبه تند عراقی و ترشی و پیاز سبز تازه و نان تنوری گرم سرو می شود.

ماهی مسگوف با دست و بدون استفاده از چنگال و چاقو خورده می شود و بهتر است پس از پایان این غذا یک استکان چای نوشیده شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا