خبر اولسیاسی

وزیر کشور اسبق عراق: بعثی‌ها نشست‌هایی با سلفی‌های اردن برای حمایت از کودتا در عراق داشته‌اند

وزیر کشور اسبق عراق از دیدارهای رهبران حزب بعث و شخصیت‌های سلفی افراطی در اردن برای حمایت از کودتای نظامی مورد نظر این حزب منحل شده خبر داد.

میدل ایست نیوز: «باقر جبر الزبیدی»، وزیر کشور اسبق عراق از دیدارهای رهبران حزب بعث و شخصیت‌های سلفی افراطی در اردن برای حمایت از کودتای نظامی مورد نظر این حزب منحل شده خبر داد.

الزبیدی افزود: برخی کشورهای منطقه‌ای حامی کودتای نظامی حزب بعث پس از آنکه پروژه داعش ناکام ماند، طرح کودتای مذکور را فرصتی برای تجزیه کشورهای منطقه می دانند اما کشورهای بزرگی که از بازار نفت و تسلیحات منتفع می‌شوند امیدوار هستند که طرح بعثی-داعشی فرصتی برای رهایی از دست ستیزه‌جویان خارجی باشد که خطری برای آنها محسوب می‌شود و این عناصر در عملیات‌های تروریستی مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: نشست‌های اخیر میان رهبران بعثی و شخصیت‌های سلفی افراطی در اردن در راستای حمایت از این پروژه است که همراه با تحرکات «ابومحمد المقدسی» در الزرقاء و تعیین نخست‌وزیر جدید اردن با پیشینه بعثی به جای نخست‌وزیر پیشین با گرایش بعثی عراقی است.

وزیر کشور اسبق عراق اظهار داشت: تامین مالی برخی کشورهای شورای همکاری از بعثی‌ها و داعش در عملیات رخنه که در گذرگاه‌های سن الذبیان و الفاو در مرزهای سوریه و عراق و مشخصا منطقه تحت کنترل نیروهای کُرد قسد انجام گرفته، تاثیرگذار بوده است به طوری که این امر با پرداخت هزاران دلار به عناصر حزب کارگران ترکیه صورت گرفته است که در نوار مرزی حضور عراق و سوریه حضور دارند.

الزبیدی در پایان تصریح کرد: نوار مرزی از منطقه الربیعه تا اطراف جزیره الانبار باز و بدون حفاظ است و شب و روز فعالیت‌ها برای ایجاد مخفیگاه در محور الرطبه-النخیب-کربلاء ادامه دارد که به زودی با ستیزه‌جویان مستقر در مثلث مرزی عراق-سوریه و اردن پشتیبانی خواهند شد و شاخه نظامی حزب بعث نیز به صورت پررنگ وارد این معادله شده است.

منبع
المعلومة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا