خبر اولسیاسی

الحریری مذاکرات خود را برای دریافت تضمین سیاسی و اقتصادی آغاز می کند

تصمیم نهایی الحریری برای نامزدی مبتنی بر مذاکرات وی با تشکل‌های سیاسی برای دریافت ضمانت‌های سیاسی و اقتصادی لازم است.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه در جریان «المستقبل» لبنان تأکید کرد که هنوز زود است که «سعد الحریری» را نامزد نهایی نخست‌وزیری لبنان بدانیم و تصمیم نهایی الحریری برای نامزدی مبتنی بر مذاکرات وی با تشکل‌های سیاسی برای دریافت ضمانت‌های سیاسی و اقتصادی لازم است.

نشریه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع خاص خود تأکید کرد که الحریری قرار است امروز (یکشنبه 11 اکتبر) مشورت‌های خود در این باره را آغاز کند و در اولین قدم با نخست‌وزیران سابق لبنان (نجیب میقاتی، فؤاد سنیوره، و تمام سلام) دیدار خواهد کرد.

این منابع گفته‌اند که چرخش موضع الحریری برای آنان غافلگیر کننده بوده و وی در دیدار خود با آنان پیش از مصاحبه تلویزیونی‌ای که در آن از نامزدی‌اش برای نخست‌وزیری سخن گفت هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

الحریری پس از این دیدار قرار است با دیگر تشکل‌های سیاسی لبنان نیز دیدار کند و در قدم اول «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، با توجه به موضعی که بارها اعلام کرده بود از تصمیم الحریری استقبال کرده است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیالست ترقیخواه، نیز از نامزدی الحریری حمایت کند هرچند «سمیر جعجع» همچنان با الحریری اختلافات عمیق دارد. نظر حزب الله را نیز باید در عدم اختلافش با حزب امل به ریاست نبیه بری جست.

به گفته این منابع آگاه، الحریری در مشورت‌های خود با سران سیاسی تضمینی اقتصادی می‌خواهد و آن موافقت همه گروه‌ها با برنامه اقتصادی «امانوئل مکرون» است و تضمینی سیاسی که موافقت با تشکیل دولتی انتقالی متشکل از افراد مستقل و تکنوکرات به مدت شش ماه است که برنامه اصلاحات اقتصادی را اجرا کند.

نامزدی الحریری برای نخست‌وزیری لبنان با آغاز مذاکرات لبنان و اسرائیل با واسطه امریکا برای حل اختلافات مرزی همراه شده است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا