خبر اولسیاسی

شکست عربستان در تلاش برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

عربستان سعودی با کسب فقط 90 رأی از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل بازماند.

میدل ایست نیوز: عربستان سعودی در دستیابی به کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل شکست خورد.

عربستان که ازطرف مجموعه کشورهای آسیا و اقیانوس آرام خود را نامزد کرده بود فقط توانست 90 رأی بیاورد، در حالی که ازبکستان 179 رأی، پاکستان 169 رأی، نپال 150 رأی، و چین 139 رأی آوردند.

برای عضویت در این شورا رأی دو سوم اعضای مجمع عمومی (193 کشور) لازم است.

در این انتخابات عمومی 15 کشور برنده شدند که ازجمله آنها فرانسه، بریتانیا، مکزیک، روسیه، سنگال، اوکراین، ازبکستان، پاکستان، نپال، ونزوئلا و چین بودند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از 47 کرسی تشکیل می شود که نمایندگان 5 منطقه جهان (آفریقا، آسیا و اقیانوس آرام، اروپای شرقی، امریکای لاتین و دریای کارائیب، اروپای غربی و دیگر کشور) هستند.

عضویت در این شورا 3 ساله است و هیچ کشوری بیش از دو دوره متوالی به عضویت آن در نمی آید.

پس از اعلام نتایج، «سارا لیا ویتسن»، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر، اعلام کرد که «خبر خوب امروز ناکامی عربستان در تلاش برای پیوستن به شورای حقوق بشر بود».

او با انتشار توئیتی نوشت که این پیروزی بزرگی برای قربانیان این رژیم سرکوبگر است و ابراز امیدواری کرد که اینگونه راه برای واداشتن عربستان به پاسخگویی گشوده شود.

ویتسن همچنین از وزیر خارجه امریکا خواست که از مقامات عربستانی بپرسند که با جسد جمال خاشقجی چه کردند و چرا لجین الهذلول و دیگر فعالان حقوق زن در زندان به سر می برند و چرا ولیعهد سابق عربستان بازداشت شده و چرا جنگنده های عربستانی همچنان به کشتار کودکان یمن ادامه می دهند.

نهادهای حقوق بشری همواره از وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده اند.

همزمان ایالات متحده از پذیرش عضویت روسیه، چین، و ونزوئلا در این شورا به شدت انتقاد کرد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا