خبر اولسیاسی

فؤاد حسین در دیدار با همتای یونانی: گفت وگوی مسالمت آمیز تنها راه حل مشکلات است

وزرای خارجه عراق و یونان پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کرده و درباره روابط دوجانبه عراق و یونان سخن گفتند.

میدل ایست نیوز: «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق و «نیکوس دندیاس»، وزیر امور خارجه یونان پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق اولین سفر رسمی وزیر امور خارجه یونان به عراق از سال 1998 را به همتای یونانی خود خوشامد گفت.

وزیر امور خارجه عراق ضمن اشاره به اینکه یونان در زمینه آموزش و کمک به ارتش عراق، این کشور را یاری کرده است گفت که عراق می تواند از روابط اقتصادی با یونان استفاده کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق همچنین با بیان اینکه یونان از ارتش عراق پشتیبانی نظامی کرده و ارتش را آموزش داده از تلاش های یونان برای کمک به عراق در زمینه مبارزه با داعش در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد داعش قدردانی کرد.

حسین افزود که از سال 1998 این اولین سفر وزیر امور خارجه یونان به بغداد است و آن را سفر تاریخی یک وزیر یونانی توصیف کرد.

وی اشاره کرد که عراق می تواند از روابط اقتصادی با یونان استفاده کند به خصوص با توجه به اینکه یونان نفت عراق را خریداری می کند و نیمی از نفت خود را از طریق عراق تهیه می کند.

حسین گفت که یونان شریک عراق است و از امضای دو یادداشت تفاهم میان دو کشور به عنوان پایه ای برای توسعه روابط دوجانبه خبر داد.

دو طرف همچنین در این دیدار به بررسی وضعیت منطقه، جهان و آخرین تحولات منطقه ای پرداختند.

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که تنش ها و درگیری ها و جنگ باید راه دیگری را طی کنند و تنها راه دستیابی به صلح گفت وگوست و عراق به گفت وگو با همسایگان و سایر کشورها اعتقاد دارد.

وی بیان کرد که گفت وگوی مسالمت آمیز تنها راه حل مشکلات بر اساس قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلیشان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق از یونان بابت استقبال پناهندگان عراق تشکر و ابراز امیدواری کرد که آنها روزی با تکریم و شرافتمندانه به وطن خود بازگردند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه یونان گفت: «افتخار می کنم که امروز به عراق آمدم و اکنون در بغداد پایتخت تاریخ بشریت هستم، این سفر فرصت خوبی برای دیدار با فؤاد حسین بود.»

وی افزود که یونان دوست تاریخی عراق است و امروز دو کشور درباره روابط دوجانبه و امور منطقه ای تبادل نظر کردند.

دندیاس ضمن اعلام اینکه روابط بین عراق و یونان در سطح خوبی است گفت که این روابط اکنون در حال گسترش است و امیدواریم روابط گسترده تری در سطح اقتصادی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه یونان اعلام کرد که شرکت های یونانی به سرمایه گذاری در عراق به خصوص در زمینه برق و مستلزمات پزشکی تمایل دارند و بیان کرد که یونان از ثبات و بازگشت صلح به عراق حمایت می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یونان تاکید کرد که با همتای عراقی خود درباره همکاری بین عراق و اتحادیه اروپا رایزنی کرده اند و آمادگی کشورش برای حمایت از روابط عراق با کشورهای عربی را اعلام کرد.

دندیاس به فعالیت های ترکیه در دریای مدیترانه و بخش اشغال شده از قبرس اشاره کرد و آن را نقض میثاق های سازمان ملل دانست و این نقض را محکوم کرد.

وی بیان کرد که یونان به صراحت اعلام کرده که آماده گفت وگو با ترکیه بر اساس حسن همجواری است و این گفت وگو بر حاکمیت اتکا خواهد داشت.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا