خبر اولسیاسی

خودنمایی آثار جنگ در موصل علیرغم گذشت 3 سال از آزادسازی

با گذشت بیش از 3 سال از آزادسازی شهر موصل از چنگال گروه تروریستی داعش، خرابی‌ها و ویرانی‌های این شهر هنوز بازسازی نشده است.

میدل ایست نیوز: امروز جمعه مصادف است با آغاز عملیات نظامی عراق برای آزادسازی شهر موصل و بیرون راندن عناصر گروه ترورریستی داعش که این شهر را در سال 2014 میلادی بعد از عقب‌نشینی ارتش و پلیس عراق در دوره نخست‌وزیری نوری المالکی به اشغال خود درآوردند. عملیات نظامی عراق برای آزادسازی موصل که بیش از 9 ماه به طول انجامید با حضور بیش از یکصدهزار نیروی ارتش، الحشد الشعبی، پیشمرگه و عشایر و با حمایت هوایی ائتلاف بین‌المللی انجام شد.

علیرغم اینکه بیش از 3 سال از آزادسازی این شهر می‌گذرد اما هنوز آثار جنگ در موصل نمایان است، طبق گزارش‌های دولت و پارلمان عراق، نبردهای موصل بیش از 40 هزار کشته و زخمی در پی داشته و منجر به نابودی بیش از 70 درصد شهر شد.

شهر موصل و دیگر مناطق استان نینوا تاکنون شاهد تحقق وعده‌های دولت عراق یا ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی برای بازسازی این مناطق نبوده است و هنوز خرابی‌های ناشی از جنگ به ویژه در سمت غربی شهر خودنمایی می‌کند و علاوه بر معضلاتی چون بیکاری و فقر و نبود بیمارستان کافی و برق، راه‌های مواصلاتی و پل‌هایی که دو طرف شهر را به هم متصل می‌کنند، هنوز تعمیر نشده است.

مسئولان محلی و فعالان اجتماعی مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت عمرانی و بازسازی شهر را به رقابت‌ها و منازعات سیاسی میان گروه‌های ذی‌نفوذ در استان نینوا و ورود گروه‌های مسلح به فاز فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و کنترل ادارات دولتی نسبت می دهند.

در همین رابطه، «یحیی الاعرجی»، از فعالان اجتماعی موصل در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «از برجسته‌ترین معضلات شهر موصل، وضعیت نامناسب بهداشتی است به طوری که دولت عراق تاکنون نتواسته بیمارستان‌های تخریب شده را بازسازی کند و مهم‌ترین بیمارستان‌های شهر مانند السلام و الشفاء هنوز در همان وضعیت سال 2017 قرار دارند و هیچ گونه اقدامی برای بازسازی آن صورت نگرفته است.»

وی افزود: اهالی شههر ناچاز هستند برای مراجعه به پزشکلان و انجام عملیات جراحی به اربیل و سلیمانیه بروند یا اینکه با پرداخت هزینه‌های سنگین به برخی بیمارستان‌های خصوصی موجود در موصل روی آورند.

الاعرجی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اهالی موصل، قصور دولت عراق در پرونده پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان و قربانیان عملیات نظامی است، اظهار داشت: درخواست دولت برای بازگشت آوارگان به شهرهایشان بدون پرداخت غرامت یا بازسازی مناطق‌شان و نبود آب شرب و شبکه فاضلاب جای تعجب دارد.

در همین ارتباط، «اثیل النجیفی»، استاندار پیشین نینوا تاکید کرد که شهر موصل به دلایل امنیتی، فساد و اختلاس بودجه پروژه‌ها تاکنون شاهد هیچ گونه عملیات بازسازی نبوده است، بازسازی که دولت عراق و سازمان‌ بین المللی وعده آن را داده بودند.

النجیفی در پایان اظهار داشت: بازسازی و بازگشت زندگی به موصل مستلزم کنترل سلاح بی‌ضابطه و اخراج برخی گروه‌های مسلح است که بر همه پروژه‌ها کنترل دارند؛ این امر بدین معناست دولت در موصل ضعیف است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا