خبر اولسیاسی

تعمیق اختلافات میان عربستان و مصر بر سر بحران شورای همکاری و مسائل اقتصادی

عربستان و مصر بر سر برخی از مسائل دارای اهمیت مشترک و برخی مشکلات در زمینه روابط دوجانبه دچار اختلافاتی شده اند.

میدل ایست نیوز: در پی اختلاف نظرها درباره برخی از مسائل دارای اهمیت مشترک و برخی مشکلات در زمینه روابط دوجانبه مصر و عربستان، نشانه هایی از بی تفاوتی و اختلافات میان دو کشور نمایان شده به صورتی که می توان آن را در محافل دیپلماتیک مصری و عربی در قاهره مشاهده کرد.

برخی از منابع در گفت وگویی با العربی الجدید فاش کردند که در حال حاضر تماس هایی میان دو کشور رد و بلد می شود تا پس از سکوت طولانی مدت، روند هماهنگی ها میان دو کشور فعالیت مجدد خود را در بیش از یک سطح کسب کند.

این منابع یکی از مواضع اختلافات میان دو کشور را اختلاف نظر بر سر پرونده بحران شورای همکاری و آینده روابط با قطر می دانند از آنجا که اخیرا قاهره و از طریق امارات که سعی در ممانعت از هر پیشرفتی در پرونده بحران شورای همکاری دارد مطلع شده است که با نادیده گرفتن مصر تماس هایی برای حل مسائل مرتبط با کشورهای عضو شورای همکاری و امنیت و ثبات منطقه انجام شده است.

برخی منابع دیپلماتیک عنوان کردند که با وجود بحران های سربسته ای که میان مصر و امارات به خصوص در زمینه اقتصادی و برخی مسائل منطقه ای وجود دارد، اما دو کشور موضع واحدی نسبت به بحران شورای همکاری دارند و از این نظر با عربستان که به تنهایی برای حل بحران شورای همکاری با میانجیگری امریکا  تلاش می کند اختلاف نظر دارند.

به گفته این منابع، موضع «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر این است که حل بحران شورای همکاری، تغییر قابل توجه ای در روابط میان مصر و قطر که از زمان سرنگون کردن «محمد مرسی»، رئیس جمهور پیشین این کشور دچار تنش شده، ایجاد نخواهد کرد و کمترین تغییری که ایجاد خواهد شد در زمینه بازگشت پروازها میان دو کشور و نمایندگی دیپلماتیک در سطح پایین در میان دو کشور خواهد بود.

برخی از شخصیت های اقتصادی مصر و برخی دیگر نزدیک به السیسی معتقدند که تداوم قطع ارتباط مصر با قطر به ویژه با وجود کاهش سرمایه های عربستان، امارات و کویت در بازارهای مصر، خسارت های مصر در زمینه سرمایه گذاری را عمیق تر می کند.

این منابع اشاره کردند که پیشنهادهایی که مصر از طریق میانجیگری کویت در سال های 2017 و 2018 برای دریافت غرامت مالی در مقابل مشارکت قطر در حمایت و تامین مالی از تروریسم مطرح کرده بود کار را برای حضور السیسی در مذاکرات برای حل بحران شورای همکاری سخت کرد.

از طرفی دیگر و به دور از بحران شورای همکاری نیز دو کشور مصر و عربستان در زمینه های مختلفی که بارز ترین آن زمینه اقتصادی است دچار چالش هایی هستند از آنجا که کمک ها و جدیت عربستان در اجرای پروژه ها و پرونده هایی که در سفر ملک سلمان در سال 2016 به مصر و همچنین ولیعهد عربستان در سال 2018 بر سر آن توافق شده بود، کاهش یافته است.

منابع آگاه تاکید کردند که نشست های کمیته های مشترک که برای اجرای پروژه های توسعه ای که توسط عربستان تامین مالی می شد، تشکیل شده بود دیگر برگزار نمی شود.

یکی از پروژه هایی که همزمان با عقب نشینی السیسی از دو جزیره تیران و صنافیر در عربستان در سال 2016 اکنون به مدت دو سال است که راکد شده، پروژه پل ملک سلمان است که عربستان و منطقه نبیق در سیناء را به یکدیگر پیوند می دهد.

به گفته منابع، عدم تمایل سرمایه گذاران عربستانی به پمپاژ سرمایه در بازارهای مصر نیز یکی دیگر از دلایل است که بر سنگینی روابط دوجانبه مصر و عربستان تاثیر گذاشته است.

از جمله مشکلات بین دو کشور عدم وضوح رویکردها در مورد تمدید توافق نامه تأمین سهم نفت خام از شرکت آرامکو برای مصر است که قرار است در سال آینده 2021 پایان یابد و این در حالیست که مصر قراردادهای جدیدی با عراق منعقد کرد تا از تکرار تعلیق عرضه توسط عربستان جلوگیری کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا