سرخط خبرهاسیاسی

توافق لغو روادید میان امارات و اسرائیل

تل آویو و ابوظبی امروز توافق‌نامه لغو روادید برای سفر میان اسرائیل و امارات را امضا می‌کنند.

میدل ایست نیوز: یک روز پس از آنکه کابینه امارات برقراری روابط کامل دیپلماتیک با اسرائیل را به تصویب رساند، هیاتی از امارات به اسرائیل می‌رود تا برای نخستین بار در تاریخ روابط اسرائیل با کشورهای عربی، توافقنامه لغو روادید برای سفر بین دو کشور را امضا کند.

مسئولان اسرائیلی اعلام کردند، هیاتی اماراتی با حضور وزرای دارایی و اقتصاد این کشور امروز(سه‌شنبه) به اسرائیل می‌روند تا با اسرائیل توافق لغو ویزا برای سفرها میان دو طرف را امضا کنند.

مراسم امضای این توافقنامه در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و عبید بن حمید الطیار، وزیر دولت در امور مالی امارات متحده عربی برگزار خواهد شد.

براساس این توافق شهروندان دو کشور می‌توانند بدون نیاز به درخواست روادید، بین اسرائیل و امارات سفر کنند. البته این توافق پس از امضا باید به طور رسمی در نهادهای اجرایی و قانونگذاری دو کشور تصویب شود.

هرچند اسرائیل در چهار دهه اخیر با مصر، اردن و اخیرا بحرین نیز توافق صلح امضا کرده، اما تا کنون تنها در مورد امارات متحده عربی موضوع لغو روادید مطرح شده است.

این اقدام در راستای توافق‌هایی است که اسرائیل و امارات از زمان اعلام توافق صلح امضا کرده‌اند.

پیش از این کابینه امارات به ریاست محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر این کشور توافق‌های صلح و برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را تصویب کرد و در همین حال کنست (پارلمان اسرائیل) نیز معاهده با این دولت را تصویب می کند.

روز گذشته نخستین پرواز مسافربری هواپیمایی اتحاد متعلق به امارات متحده عربی در فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو به زمین نشست. در حال حاضر اسرائیل و امارات برای انجام 28 پرواز هفتگی توافق کرده‌اند.

گفتنی است در 15 سپتامبر گذشته نمایندگان بحرین و امارات متحده عربی طی مراسمی در کاخ سفید٬‌ توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائيل را امضا کردند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا