خبر اولسیاسی

آیا «میشل عون» می خواهد همه را غافلگیر کند؟

دفتر رئیس جمهوری لبنان روز گذشته به صورت ناگهانی اعلام کرد که عون امروز در یک سخنرانی تلویزیونی با مردم درباره «اوضاع کنونی» صحبت خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: تأکید دفتر رئیس جمهور لبنان بر اینکه مشورت‌های پارلمانی در موعد مقرر خود (پنج‌شنبه 22 اکتبر) برگزار خواهد شد و اعلام این خبر که «میشل عون» قرار است امروز یک سخنرانی تلویزیونی داشته باشد، گمانه‌زنی‌ها درباره درگرفتن نزاع سیاسی جدید در لبنان را افزایش داده است.

دفتر رئیس جمهور لبنان روز گذشته اعلام کرد که عون امروز (چهارشنبه 21 اکتبر) در یک سخنرانی تلویزیونی با مردم درباره «اوضاع کنونی» صحبت خواهد کرد. منابع در کاخ ریاست جمهوری لبنان (بعبدا) حاضر نشدند که هیچ توضیحی درباره این تصمیم ناگهانی رئیس جمهور بدهد.

اما نشریه «الاخبار»، نزدیک به حزب‌الله لبنان، به نقل از منابعی تأکید کرد که عون قرار است یک موضع‌گیری غافلگیرکننده در قبال تحولات اخیر لبنان، چه موضوع مذاکرات با اسرائیل و چه پرونده تشکیل دولت، داشته باشد.

روز گذشته «جمع مشورتی» در لبنان با صدور بیانیه‌ای نیز تأکید کرد که «از نامزدی که خود را برای نخست‌وزیری معرفی کرده بدون آنکه درباره سیاست مالی و پولی و اقتصادی‌اش توضیحی بدهد حمایت نخواهد شد». اشاره‌ای که به‌روشنی «سعد الحریری» را هدف قرار داده بود و باب گمانه‌زنی درباره احتمال منتفی شدن دوباره نخست وزیری الحریری را باز کرد.

با این همه همچنان بخت الحریری برای معرفی به‌عنوان نخست وزیر بالاست هرچند اکثر نیروهای سیاسی لبنان به‌جز رئیس مجلس لبنان در پی تعویق دوباره معرفی نخست‌وزیر هستند.

در حالی که قرار بود رایزنی‌های سیاسی از دوشنبه شب آغاز شود، منابع مطلع تأکید کرد که هیچ رایزنی‌ای انجام نشد، «و همه چیز نشان از قطعی شدن الحریری می‌داد که ناگهان اعلام شد رئیس جمهور تصمیم به سخنرانی گرفته است».

این نشریه به نقل از منابع آگاه تأکید کرد که متحدان سیاسی میشل عون، یعنی حزب الله و جنبش امل هم ازطریق رسانه‌ها از تصمیم رئیس جمهوری برای سخنرانی باخبر شده اند و از پیش در جریان نبوده‌اند و نمی‌دانند که رئیس جمهور قرار است چه بگوید.

این منابع گفته‌اند که حزب الله در موضوع مشورت‌های پارلمانی دخالتی نمی‌کند و همچنان الحریری را ترجیح می‌دهد هرچند حاضر نیست در موضوع شرط‌های صندوق بین المللی پول دست او را کاملا باز بگذارد، ضمن اینکه دیگر نیروها هم ترجیح می‌دهند معرفی نخست‌وزیر را تا بعد از انتخابات امریکا به تعویق بیندازند.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا