خبر اولسیاسی

ترکیه، جای مصر را در مناقشه فلسطین می گیرد؟!

تحلیلگران مسائل خاورمیانه معتقدند ترکیه در تلاش است نقش مصر به عنوان میانجیگر و یکی از طرف های مذاکره در درگیری های فلسطین را ایفا کند.

میدل ایست نیوز: تحلیلی که در روزنامه «هآرتس» منتشر شده نشان می دهد آنکارا در تلاش است نقش قاهره به عنوان میانجیگر برای حل درگیری ها در فلسطین را ایفا کند، امری که با ورود یک طرف دیگر به درگیری ها برای اسرائیل نگران کننده خواهد بود.

بنا به گفته «زفی بارئیل»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، این تحول به عنوان شکست انحصار مصر در مدیریت درگیری های داخلی فلسطین محسوب می شود به صورتی که قاهره دیگر نقش میانجیگر و حتی مکانی که طرف های درگیر در آن جمع شوند را ندارد و اکنون توجه ها به سوی ترکیه و حتی قطر عطف شده است.

این تحلیل اشاره دارد که تشکیلات خودگردان فلسطین اکنون بر سر دوراهی قرار دارد؛ یا باید با ائتلاف مصر، عربستان، امارات و اسرائیل همراه باشد و یا به سمت ترکیه، قطر و ایران برود.

نویسنده این تحلیل می گوید قاهره و پس از تحرکات اخیر حماس در نشست هایش در ترکیه تصمیم داشت پیام نارضایتی برای بسته بودن گذرگاه رفح در نوار غزه با اسرائیل ارسال کند اما این کار را نکرد، گذرگاهی که در ابتدا به علت ویروس کرونا بسته بود اما بعدا به علت تحرکات سیاسی یکجانبه حماس در برخی امور به خصوص مشارکت در انتخابات پارلمانی، مصالحه مجدد با تشکیلات خودگردان و مذاکرات میان همه طرف های درگیر بسته ماند.

همه این تحرکات به دور از قاهره انجام شد، قاهره ای که نمی خواهد فقط یک میانجیگر باشد بلکه خود را یکی از طرف های مذاکره می داند و این بار این امر توسط ترکیه انجام شد و معادله را بر هم زد.

با ورود ترکیه به معادله فعلی در فلسطین، گویی این کشور مجوز ورود سیاسی به مسائل فلسطین را دریافت کرده است، مجوزی که پیش از این در اختیار مصر بود.

طی هفته های گذشته مصر بار دیگر با اقدام سران فلسطین غافلگیر شد از آنجا که برخی از مسئولان حماس در مسکو با نماینده رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه دیدار کردند.

مسکو اعلام کرد برای میزبانی از هر مذاکراتی میان سران گروه های فلسطینی آمادست و این به معنای ایجاد جای پا برای روسیه در درگیری های فلسطین است.

این تحلیل می نویسد که در حالی که مذامرات مصالحه با حماس ادامه دارد، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مانند تمام جهان منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکاست.

انتخابات پارلمانی

طبق گزارشی که توسط خبرگزاری فرانس پرس منتشر شده از سال 2006 تاکنون هیچ انتخاباتی در اراضی فلسطینی انجام نشده اما در ماه سپتامبر 2020 جنبش فتح و حماس در نشستی که در ترکیه برگزار شد، بر سر برگزاری انتخابات پارلمانی و سپس ریاست جمهوری در طی 6 ماه به توافق رسیدند.

«هشام کحیل»، مدیرعامل کمیته مرکزی انتخابات فلسطین نیز تاکید کرد که پس از 110 روز بعد از صدور فرمان برگزاری انتخابات توسط رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این کمیته آماده برگزاری انتخابات خواهد بود.

انتخابات در فلسطین، این بار با دفعات گذشته تفاوت خواهد داشت چرا که این بار تشکیلات خودگردان فلسطین انحلال توافقات خود با اسرائیل را اعلام کرده از این رو ممکن است اسرائیل از برگزاری انتخابات در مناطقی که اشغال کرده است سنگ اندازی کند.

فلسطین به دنبال متحدان جدید

بنا به گزارشی که در خبرگزاری فرانس پرس منتشر شد، تحلیلگران معتقدند فلسطین، کشورهایی با منافع متفاوت در خاورمیانه را دور خود جمع کرده بود اما تغییر در ائتلاف های منطقه ای، امریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عضو شورای همکاری را علیه دشمن مشترکشان یعنی ایران متحد کرد، امری که باعث شد فلسطین در عزلت بیشتر قرار بگیرد و به دنبال متحدان جدیدی باشد.

به نظر یک منبع دیپلماتیک غربی، فلسطینی ها راه فراری برای نجات ندارند بلکه گیر افتاده اند، در واقع فلسطین در میان کسانی گیر افتاده است (ایران و ترکیه) که می خواهند قضیه فلسطین را به کنترل خود در آورند.

ایران، روابط نزدیکی با تشکیلات مسلح در غزه و تا حدودی با تشکیلات خودگردان فلسطین دارد.

یک پژوهشگر در مرکز ملی مطالعات امنیتی اسرائیل نیز معتقد است که ترکیه قصد دارد قضیه فلسطین را رهبری کند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا