خبر اولسرخط خبرها

شکایت رسمی یک مؤسسه فلسطینی از بریتانیا بابت جنایات دوره اشغالگری و بیانیه بالفور

یک نهاد فسطینی از بریتانیا بابت جنایت‌های سربازانش در فلسطین در زمان اشغال این سرزمین میان سال‌های 1920-1948 و صدور بیانیه بالفور شکایت کرد.

میدل ایست نیوز: یک نهاد فسطینی از بریتانیا بابت جنایت‌های سربازانش در فلسطین در زمان اشغال این سرزمین میان سال‌های 1920-1948 و صدور بیانیه بالفور شکایت کرد.

این شکایت در دادگاه بدوی در شهر نابلش در شمال کرانه باختری ازجانب «مؤسسه بین المللی پیگیری حقوق ملت فلسطین» ثبت شده است.

در این شکوائیه آمده که بریتانیا بابت رفتار خلاف قاعده و خلاف اخلاق و خلاف قوانین بین‌المللی خود که در دوره اشغال این سرزمین انجام داده ازجمله بیانیه بالفور مسئولیت حقوقی دارد.

این مؤسسه همچنین در بیانیه‌ای تأکید کرد که این اقدام «بخشی از برنامه‌ای جامع برای پیگیری حقوق ملت فلسطین در دادگاه‌های داخلی و خارجی جهت محاکمه هر کسی است که حقوق ملت فلسطین را نقض کرده و می‌کند».

این مؤسسه افزوده که مبنای این شکایت آن بوده که بریتانیا «منشأ رنج‌های ملت فلسطین است چون با بیانیه بالفور به جنبش صهیونیستی امکان داد که وعده‌های خود را به پروژه‌ای اجرایی تبدیل کند».

بیانیه بالفور نامه‌ای تاریخی است که در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد.

بیانیه بالفور سرآغاز تلاش در عرصه بین‌المللی برای تأسیس کشور اسرائیل به‌شمار می‌رود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا