اجتماعیسرخط خبرها

وزیر فرهنگ عراق، گسترش همکاری بین بغداد و برلین را خواستار شد

وزیر فرهنگ عراق در دیدار با کاردار سفارت آلمان در بغداد و هیئت همراه او درباره گسترش همکاری ها میان عراق و آلمان در عرصه فرهنگی رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق، حمایت از روابط فرهنگی مشترک میان عراق و آلمان و گسترش فعالیت هیئت های بین المللی در برخی از مناطق کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از بیانیه وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، ناظم امروز پنجشنبه با «یوخن مولر»، کاردار سفارت آلمان در بغداد و هیئت همراه او دیدار کرد و گفت: «به خوبی فرهنگ آلمان را می شناسیم و تصوری واضحی از آن و روابط دوجانبه مان داریم.»

وی اشاره کرد که وزارت فرهنگ و گردشگری امیدوار است همکاری ها میان عراق و آلمان در این زمینه گسترش یابد زیرا این وزارت مسئولیت های متعددی دارد و در 3 بخش، فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی فعالیت می کند.

وی در ادامه افزود: «به نظر ما ضروریست سازمان ها و پژوهشگاه های فرهنگی آلمان علاوه بر مناطق اقلیم کردستان و شمال عراق به مناطق دیگر نیز توجه داشته باشند و در جنوب کشور هم فعالیت خود را گسترش دهند.»

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق بر لزوم انجام دیدارهای جدید برای ایجاد لیستی از پروژه هایی معوقه و اقدام فوری برای تکمیل آن تاکید کرد و آن را نتیجه همکاری میان دو کشور دانست.

از طرفی دیگر مولر در این دیدار گفت: «همکاری ما به دلایل تاسف باری به علت حمله داعش به موصل از سال 2014 تا 2018 متوقف شد و اکنون افق های همکاری بازگشته است.»

وی افزود: «از سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیری عراق به برلین و دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان خرسندیم و در حقیقت ما خواستار گسترش دامنه همکاری خود در سایر مناطق عراق هستیم.»

مدیر جدید پژوهشگاه گوته در این دیدار تصریح کرد که این آموزشگاه فقط به آموزش زبان آلمانی اکتفا نمی کند بلکه طرح هایی برای آغاز پروژه هایی برای حمایت از هنرمندان عراق دارد.

وی افزود که از سال 2013 از بیش از 41 پروژه حمایت شده و این پژوهشگاه قصد دارد طی سال آینده بیشتر بر بغداد تمرکز کند.

از سرگیری فعالیت هیئت های اکتشافی آلمان در برخی از مناطق باستانی عراق علاوه بر امکان حفظ برخی از خانه های باستانی در بغداد و مراحل انجام پروژه بازسازی ضریح یونس نبی در موصل نیز از دیگر مسائلی بود که در این دیدار بررسی شد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا