سرخط خبرهاسیاسی

برقراری روابط با سودان چه منافعی برای اسرائیل دارد؟

برخلاف امارات و بحرین که هرگز در هیچ جنگی با اسرائیل نقش نداشته اند، ارتش سودان در جنگ های مصر و اسرائیل در کنار ارتش مصر جنگید.

میدل ایست نیوز: با اینکه سودان به لحاظ جغرافیایی با سرزمین فلسطین همسایه نیست، عادی سازی روابط میان تل آویو و خارطوم اهمیتی راهبردی برای اسرائیل دارد.

برخلاف امارات و بحرین که هرگز در هیچ جنگی با اسرائیل نقش نداشته اند، ارتش سودان در جنگ های مصر و اسرائیل در کنار ارتش مصر جنگید.

اما این معاهده یک اهمیت نمادین هم دارد: خارطوم میزبان نشست سران کشورهای عربی در 1967 بود که در آن بیانیه مشهور «سه نه» (اللاءات الثلاث) صادر شد: نه صلح، نه مذاکره، نه به رسمیت شناختن اسرائیل.

با اینکه سودان از زمان دولت «عمر حسن البشیر» تحت فشار کشورهای عربی روابط سابقا گرم خود را با ایران قطع کرده بود، عادی سازی روابط با اسرائیل تضعیف روابط سودان با ترکیه را هم موجب می شود و کفه جبهه عربستان ـ امارات ـ اسرائیل را تقویت می کند.

اما مهم ترین منفعت اسرائیل در عادی سازی روابط با سودان که ابعاد امنیتی و نظامی دارد آن است که توانایی اسرائیل در بستن  کانال های امدادرسانی به گروه های مقاومت در غزه کمک می کند، اسرائیل همیشه سودان را گذرگاه ارسال سلاح از ایران و لیبی به گروه های مقاومت در غزه می دانست.

در همین راستا، «الیئور لوی»، روزنامه نگار اسرائیلی، در گزارشی که در «یدیعوت اخرونوت» منتشر کرد نوشت که بیشترین ضربه از تقویت روابط سودان و اسرائیل را جنبش حماس خواهد خورد.

لوی با استناد به برخی گزارش های اطلاعاتی اسرائیلی تأکید کرد که در خاک سودان زاغه هایی ایجاد شده بود که سلاح در آن ذخیره و از گذرگاه های خاصی در مصر و صحرای سینا به حماس می رسید. ضمن اینکه از مسیرهای دریایی هم برای این انتقال سلاح استفاده می شود.

اسرائیل به طور خاص تأکید می کند که جنبش جهاد اسلامی در تأمین سلاح وابسته به سودان است.

علاوه بر این، عادی سازی روابط با سودان به حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» فرصت می دهد که در میانه شدت گرفتن تظاهرات ضد دولتی در اسرائیل بر تبلیغات درباره عملکرد خود بیفزاید.

براساس گزارش «کان»، خبرگزاری رسمی اسرائیل، اسرائیل به زودی مذاکراتی را با سودان برای پذیرش پناهجویانی سودانی در اسرائیل آغاز خواهد کرد.

اگر چنین باشد، دولت اسرائیل می تواند از دستاوردی مهم برای نجات از پناهندگان آفریقایی دست کم سودانی ها که یک مشکل جدی در اسرائیل است سخن بگوید. پیش از این وزیر ارتباطات اسرائیل پناهجویان سودانی را «سرطان» خوانده بود.

سال گذشته نیز کانال 8 اسرائیل با انتشار مستندی به نقل از مقامات بلندپایه اسبق موساد خبر داد که آنها در اواخر دهه 1960 نیروهایی را برای آموزش نیروهای «جنبش مردمی آزادسازی سودان» فرستاده بودند تا با اجرای عملیاتی در عمق خاک سودان دولت را مشغول نابه سامانی های امنیتی در خاک کشور کنند تا نتواند همه توان نظامی خود را برای کمک به مصر به کار گیرد.

براساس این مستند، این برنامه موساد باعث شد که سودان 30 هزار تن از نیروهای خود را که به کانال سوئز اعزام کرده بود به خاک خود فراخواند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا