خبر اولسیاسی

تظاهرات کنندگان در میدان التحریر چادرهای خود را برمی چینند

فعالان تظاهرات در عراق دو روز پس از راه‌پیمایی در نخستین سالروز تظاهرات 25 اکتبر، در صدد برچیدن چادرهای تظاهرات در میدان التحریر بغداد برآمده‌اند.

میدل ایست نیوز: فعالان تظاهرات در عراق دو روز پس از راه‌پیمایی در نخستین سالروز تظاهرات 25 اکتبر، در صدد برچیدن چادرهای تظاهرات در میدان التحریر بغداد برآمده‌اند.

به گزارش «الشرق الاوسط» این تصمیم درپی نگرانی‌ از احتمال حمله به تحصن‌کنندگان در میدان التحریر ازجانب گروه‌های مسلح گرفته شده است.

«موسی رحمه»، از سران تظاهرات‌کنندگان در بغداد، تأکید می‌کند که «معترضان نگران‌اند که در صورت پافشاری بر ماندن در میدان‌های تظاهرات هدف حمله گروه‌های مسلح ناشناس که دست به آدم‌ربایی و ترور فعالان مدنی زده‌اند قرار گیرند.

وی افزوده که «زمزمه‌هایی درباره توافق برای پایان دادن به تظاهرات به گوش می‌رسد و نیروهای وابسته به جریان صدر و برخی از دیگر گروه‌های مسلح بر تعداد افراد خود در اطراف میدان التحریر افزوده‌اند».

روز دوشنبه، فردای تظاهرات اصلی در سالروز 25 اکتبر، برخی نقاط بغداد شاهد درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای امنیتی بود، به‌خصوص وقتی که معترضان در پی عبور از پل‌هایی برآمدند که به منطقه خضراء می‌رسد، آنان بدین منظور به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و نیروهای امنیتی هم با شلیک گاز اشک‌آور آنان را متفرق کردند.

ناصریه و کربلا و دیوانیه هم شاهد تنش‌هایی از این نوع هرچند به صورت محدود بود.

با وجود آرامش نسبی در تظاهرات، کمیساریای حقوق بشر عراق با انتشار بیانیه‌ای از زخمی شدن 32 تظاهرات‌کننده و  138 نیروی امنیتی در اولین روز تظاهرات خبر داد.

این کمیساریا در بیانیه خود تأکید کرد که این تلفات نتیجه استفاده برخی معترضان از کوکتل مولوتف علیه نیروهای امنیتی و پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی بود.

کمیساریای حقوق بشر عراق از معترضان خواست که حالت مسالمت‌آمیز تظاهرات خود را حفظ کنند و نگذارند که کسانی آن را از حالت مسالمت‌آمیز خارج سازند.

همزمان شهرداری بغداد روز گذشته پل الجمهوریه را بازگشایی کرد اما پل السنک را که به منطقه خضراء کشیده می‌شود بسته نگه داشت. اما امروز رسانه‌های عراق خبر دادند که پس از عقب‌نشینی تظاهرات‌کنندگان از اطراف این پل، شهرداری در حال تمیز کردن آن برای بازگشایی آن است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا