خبر اولسیاسی

تلاش فلسطین برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح/ موافقت مسکو و مخالفت واشنگتن

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین ابراز امیدواری کرد که این اقدام «قطب‌نمایی را که رئیس جمهور امریکا در پی منحرف کردن آن از اصول مشروعیت بین الملل بود به حالت صحیح برگرداند».

میدل ایست نیوز: «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین،  از ادامه تلاش‌های فلسطین برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح خبر داد.

او روز دوشنبه در آغاز جلسه هیئت وزیران گفت: «آنچه در پی آن هستیم کنفرانس بین‌المللی برای صلح جهت تحقق راه‌حل دو کشوری و تحقق استقلال فلسطین با پایتختی قدس است و «محمود عباس» به دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد داده که اقدامات عملی برای این هدف را آغاز کند».

اشتیه ابراز امیدواری کرد که این اقدام «قطب‌نمایی را که رئیس جمهور امریکا در پی منحرف کردن آن از اصول مشروعیت بین الملل بود به حالت صحیح برگرداند».

پیش از این «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، در خطابه خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر تلاش برای تحقق این طرح تأکید کرده بود.

فلسطینیان می‌کوشند که این طرح که با حمایت گروه چهارجانبه بین‌المللی  (اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه، امریکا) پیش می‌رود به ایجاد سازوکاری چندجانبه برای حمایت از مذاکرات آنان با اسرائیل بینجامد و حمایت از این مذاکرات از انحصار ایالات متحده خارج شود و بدین ترتیب مصوبه 1515 شورای امنیتی که در آن به اشغالگری اسرائیل در فلسطین پس از 1967 تصریح شده عملی شود.

محمود عباس پیش از این در نامه‌ای به سران گروه چهارجانبه تأکید کرد که فلسطین آماده تشکیل کشور مستقل با پلیس قدرتمند و ارتشی محدود در مرزهای 4 ژوئن 1967 است، هرچند وی تأکید کرد که آماده نشان دادن انعطافی محدود درباره مرزهاست.

فلسطینان این طرح را جانشین مناسب «معامله قرن» که دولت ترامپ متولی آن است می‌دانند.

منابع آگاه به «الشرق الاوسط» گفتند که امریکا تاکنون حاضر به همکاری با این پیشنهاد فلسطین نشده و تأکید کرده که فلسطینیان باید اول سر میز مذاکره حاضر شوند و فقط هم درباره تعدیل «معامله قرن» مذاکره کنند.

«عبدالحفیظ نوفل»، سفیر فلسطین در مسکو، اما تأکید کرد که روسیه از پیشنهاد فلسطین درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح حمایت کرده است.

اشتیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط سودان و اسرائیل آن را واقعه‌ای دردناک خواند و گفت که موضع فلسطین آن است که روابط کشورهای عربی با اسرائیل باید در چارچوب طرح عربی صلح و مصوبات جلسات سران اتحادیه عرب تنظیم شود.

او گفت که فقط ملت فلسطین‌اند که حق دارند درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و هیچ کس حق سخن گفتن به نمایندگی از فلسطینیان را ندارد و افزود که فقط آنها هستند که کلید صلح در منطقه را به دستشان دارند.

همزمان «ریاض المالکی»، وزیر خارجه فلسطین در جلسه دوره ای شورای امنیت برای بررسی وضعیت خاورمیانه از اعضای شورای امنیت خواست که پیشنهاد محمود عباس برای برگزاری کنفرانس بین المللی را عمل سازد و افزود که «این واپسین تلاش» برای اثبات «وابستگی به صلح براساس تکثر و نه تک روی» است.

منبع
الشرق الأوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا