خبر اولسیاسی

اختلافات بر سر حوزه‌های انتخابیه کرکوک؛ مانعی بر سر راه تکمیل قانون انتخابات

پارلمان عراق در پی اختلاف‌نظرها درباره حوزه‌های انتخابیه استان کرکوک، مجددا از حل و فصل نهایی پرونده حوزه‌‌های انتخابیه ناکام ماند.

میدل ایست نیوز: پارلمان عراق در پی اختلاف‌نظرها درباره حوزه‌های انتخابیه استان کرکوک، مجددا از حل و فصل نهایی پرونده حوزه‌‌های انتخابیه ناکام ماند، این در حالی است که قومیت‌های مختلف کرکوک (عرب، ترکمان و کُرد) برای برگزاری نشست‌های مشترک به مظنور دستیابی به تفاهم و نقطه‌نظر مشترک در تلاش هستند.

در همین رابطه، کمیسیون حقوقی پارلمان عراق تاکید کرده است در صورتی که سه قومیت‌ نام‌برده نتوانند در رابطه با حوزه‌های انتخابیه کرکوک به توافق دست یابند، پیش‌نویس قانون بر اساس اکثریت آرا نمایندگان تعیین تکلیف خواهد شد.

در جلسه شب گذشته پارلمان عراق که تا ساعات پایانی شب به طول انجامید نمایندگان پارلمان موفق شدند از پرونده حوزه انتخابیه نینوا و کرکوک پس از گفت‌وگوها و جلسات متعدد، حوزه انتخابیه نینوا را تعیین تکلیف کنند اما به دلیل اختلافات موجود میان طیف‌های کرکوک، پرونده این استان به نشست دیگر پارلمان موکول شد.

در همین رابطه، «عبدالرحیم الشمری»، نماینده استان نینوا در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: پارلمان به حوزه‌های انتخابیه 8 گانه نینوا رای داد، بر این اساس بخش شرقی موصل 5 کرسی، بخش غربی موصل 3 کرسی، سنجار 3 کرسی، تلعفر 4 کرسی، جنوب موصل به همراه بعاج 5 کرسی، سهل نینوا دو حوزه انتخابیه یکی 3 و دیگری 4 کرسی پارلمانی تعیین شد.

پارلمان عراق در جلسه روز شنبه خود حوزه‌های انتخابیه 16 استان عراق به جز استان کرکوک و نینوا را به دلیل اختلافات سیاسی را تعیین کرده بود.

در همین ارتباط، منابع سیاسی از حصول همگرایی میان عرب‌ها و کُردها درخصوص تصویب بند مربوط به حوزه‌های انتخابیه کرکوک خبر داده و افزودند: ترکمان‌ها با توافق دو قومیت مذکور مخالف هستند و خواستار تضمین حقوق‌شان به عنوان یکی از قومیت‌های کرکوک هستند.

ترکمان‌ها خواهان تقسیم مساوی و متوازن حوزه‌های انتخابیه کرکوک به 3 حوزه برای تضمین حقوق طیف‌های مختلف هستند، در این میان «ریاض کهیه»، رئیس حزب «ترکمان ایلی» تصریح کرد: ما مصمم به ستاندن حقوق مشروع انتخاباتی خود هستیم و اجازه نخواهیم داد بدون تضمین حقوق‌مان، قانون مذکور تصویب شود.

براساس این اسناد، ترتیب تقسیم حوزه های انتخابی استان های عراق در پیشنهاد جدید بدین نحو است:

بغداد: 69 کرسی، 17 حوزه
نینوا (موصل): 31 کرسی، 8 حوزه
بصره: 25 کرسی، 6 حوزه
ذی قار (ناصریه): 19 کرسی، 5 حوزه
سلیمانیه: 18 کرسی، 5 حوزه
بابل (حله): 17 کرسی، 4 حوزه
انبار (رمادی): 15 کرسی، 4 حوزه
اربیل: 15 کرسی، 4 حوزه
دیالی (بعقوبه): 14 کرسی، 4 حوزه
نجف اشرف: 12 کرسی، 3 حوزه
صلاح الدین (تکریت): 12 کرسی، 3 حوزه
دهوک: 11 کرسی، 3 حوزه
دیوانیه: 11 کرسی، 3 حوزه
واسط: 11 کرسی، 3 حوزه
کربلا: 11 کرسی، 3 حوزه
میسان (عماره): 10 کرسی، 3 حوزه
مثنی (سماوه): 7 کرسی، 2 حوزه

پیش از این نیز مجلس طرح اولیه پیشنهادی کمیسیون حقوقی مجلس درباره تقسیم هر استان به حوزه های انتخابی ای به تعداد کرسی های زنان آن استان رأی داده بود. بدین معنا که اگر یک استان 3 نماینده زن دارد آن استان به 3 حوزه انتخابی تقسیم می شود.

گفتنی است که شمار نمایندگان زن در پارلمان عراق ثابت است و براساس نسبت جمعیت در میان استان ها تقسیم شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا