سرخط خبرها

مردم سنجار خواستار تبدیل شدن این منطقه به استانی وابسته به دولت مرکزی شدند

گروهی از اهالی و شخصیت‌های منطقه سنجار با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار تبدیل سنجار به یک استان در زیر نظر دولت فدرال شدند.

میدل ایست نیوز: گروهی از اهالی و شخصیت‌های منطقه سنجار با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار تبدیل سنجار به یک استان در زیر نظر دولت فدرال شدند.

در این نامه که جوانان مستقل آن را تنظیم کرده‌اند و به تأیید گروه‌های هنگ لالش، گروه ایزدیان سنجار، جنبش ایزدی اصلاح، حزب راه آینده ایزدی، حزب ترقی‌خواه، و شورای امور ایزدیان رسیده، با اشاره به کشتار دسته‌جمعی شهروندان ایزدی در سنجار به دست داعش در 6 سال پیش، این حادثه نتیجه سیاست غلط در اداره امنیتی سنجار دانسته شده است.

در این نامه تأکید شده که ایزدیان قربانی «آن شدند که دولت مرکزی پشت آنها را خالی کرد و سرنوشت آنها را به اقلیم کردستان سپرد و اقلیم هم طی اقدامی خیانتکارانه آنان را طعمه داعش کرد بی آنکه هیچ جنگی دربگیرد و در نتیجه 1293 تن از مرد و زن و کودک و پیر و جوان در اولین روزها به دست داعش کشته و 3584 زن و دختربچه به بردگی کشیدند و هنوز 1199 زن و 339 مرد مفقودالاثر هستند ودر عراق و کشورهای همسایه خرید و فروش می‌شوند که شمار فراوان آوارگان را هم به این آمار وحشتناک باید افزود.

نویسندگان این نامه تأکید کرده‌اند که در جامعه‌ای که ملت در آن منبع سلطه است و حق تعیین سرنوشت خود را دارد خواستار حقوق مسلم و قانون مردم سنجار هستند که باید دولت و نهادهای بین‌المللی آن را عملی کنند نه اینکه سراغ توافقاتی بروند که مورد تأیید مردم سنجار نیست و جز به منافع احزاب و کشورهای منطقه کمک نمی‌کند.

در این نامه بر مخالفت با توافق سنجار تأکید شده و افزوده شده که مطالبه ایزدیان سنجار تبدیل این منطقه به یک استان زیر نظر دولت مرکزی به لحاظ اداری و امنیتی است که نیروهای امنیتی متشکل از همه طیف‌های ساکن سنجار برای دفاع از آن تشکیل شود که بخشی از ارتش عراق و تابع وزارت کشور و دفاع باشد و هیچ عنصر غیر عراقی اجازه دخالت در پرونده امنیتی سنجار را نداشته باشد.

آنان همچنین خواستار مشمولیت قربانیان ایزدی در قوانین شهدا و پرداخت خسارت به خانواده‌های آنها و تعیین تکلیف 80 گور دسته‌جمعی در این منطقه شده‌اند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا