خبر اولسیاسی

نقش «مصطفی الکاظمی» در پایان مسالمت‌آمیز تظاهرات بغداد

میدان التحریر بغداد شاهد اختلاف‌‍‌نظرهای شدید میان تظاهرات‌کنندگان در خروج از این میدان به دلیل تحولات دو روز گذشته بوده است.

میدل ایست نیوز: میدان التحریر در مرکز پایتخت عراق شاهد اختلاف‌‍‌نظرهای شدید میان تظاهرات‌کنندگان و تحصن‌کنندگان به دلیل تحولات دو روز گذشته و ورود صدها طرفدار احزاب و گروه‌های مسلح به تظاهرات و دست داشتن آنها در سلسله اقدامات خشونت‌آمیز در حق معترضان و تعرض به نیروهای امنیتی بوده است اما در این میان برخی اطلاعات حاکی از آن است که طرف‌هایی از دفتر نخست‌وزیری با فعالان اجتماعی تماس گرفته است و به نظر می‌رسد که این تماس‌ها نقش تاثیرگذاری بر تصمیم‌گیری گروهی از معترضان در ترک میدان التحریر داشته است در مقابل برخی دیگر از تظاهرات‌کنندگان با این اقدام مخالفت کرده اند که این امر منجر به بروز اختلافات در میان‌شان شده است.

در همین رابطه، کمیته‌های هماهنگ‌کننده تظاهرات در بغداد به دلیل اختلافات دو دسته شده‌اند، دسته نخست معتقد است که باید چادرهای تحصن را برچید و شیوه جدیدی در بیان اعتراضات بکار گرفت تا تلاش‌ها برای به انحراف کشاندن تظاهرات و سوق دادن آن به فاز خشونت‌آمیز و تخریب وجهه آن به در بسته بخورد اما در مقابل گروهی بر این باور هستند که عقب‌نشینی و ترک میدان تظاهرات درست همان چیزی است که احزاب حاکم می‌خواهند و به خاطر همین طرفداران خود را راهی میدان‌ اعتراضات کرده اند

شماری از تظاهرات‌کنندگان روز گذشته تعدادی از چادرهای تحصن را جمع کردند که تا شب شمار آن به 17 خیمه رسید در مقابل برخی کمیته‌های هماهنگ‌کننده تظاهرات خواستار باقی ماندن در میدان اعتراضات و عدم ترک آن شدند اما تاکید کردند که تظاهرات نباید از میدان التحریر خارج شده و به پل الجمهوریه یا خیابان الرشید نزدیک شوند و اجازه ایجاد تنش با نیروهای امنیتی مستقر در این مناطق را به افراد نفوذی بدهند.

در همین رابطه، «سجاد حسین»، یکی از اعضای کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بغداد تصریح کرد: 9 کمیته هماهنگ تظاهرات بعد از اقدامات خشونت‌آمیزی که وجهه تظاهرات را خدشه‌دار می‌کند، چادرهای خود را برچیده و از میدان التحریر خارج شده اند و بر تداوم تظاهرات مسالمت‌آمیز تا تحقق همه مطالبات مشروع‌شان تاکید کردند.

«احمد حقی»، عضو کمیته مدنی تظاهرات در بغداد در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: کمیته‌های هماهنگ‌کننده تظاهرات شامگاه امروز نشستی را با هدف توافق بر صدور بیانیه‌ای واحد در قبال تلاش‌های برخی احزاب و گروه‌های مسلح برای موج‌سواری بر تظاهرات و به انحراف کشاندن آن برگزار خواهند کرد.

وی ضمن تاکید بر لزوم در پیش گرفتن شیوه‌های جدید برای بیان اعتراضات اظهار داشت: چندین گزینه پیش رو داریم از جمله اینکه چادرهای تحصن را برچیده و مسیرها را بگشاییم و یا دست به برگزاری تحصن محدود فقط در میدان التحریر با بکارگیری سازوکار اعتراضی جدید بزنیم.

اما در این میان، «سعد المطلبی»، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» و نیز از اعضای کمیته امنیتی شورای استانداری بغداد اظهار داشت: عقب‌نشینی برخی فعالان اجتماعی و خروج آنها از میدان التحریر در نتیجه مذاکرات این افراد با شخصیت‌های نزدیک به دولت الکاظمی بوده است که بخشی از آنها را متقاعد به ترک میدان التحریر کردند اما برخی دیگر با این درخواست مخالفت کردند.

فعالان اجتماعی در میدان التحریر ضمن اذعان به سخنان المطلبی در تماس برخی افراد دفتر الکاظمی با تظاهرات‌کنندگان، اظهار داشتند: شخصیت‌های معروفی در تیم مستشاری دفتر نخست وزیر تحرکاتی برای ارتباط با فعالان اجتماعی آغاز کرده اند چرا که گروه‌های مخالف دولت الکاظمی تلاش دارند تا از طریق افزایش تنش در تظاهرات، دولت را تحت فشار قرار دهند.

در همین ارتباط، فعال اجتماعی که نخواست نامش فاش شود، به العربی الجدید گفت: شخصیت‌های متعددی در دفتر الکاظمی نظیر کاظم السهلانی،عبدالرحمن الجبوری، مهند نعیم و رائد جوحی مدیر دفتر نخست وزیری عملا با فعالان اجتماعی ارتباط برقرار کرده اند که میدان التحریر را ترک کرده اند.

در مقابل، سرلشکر یحیی رسول سخنگوی نظامی الکاظمی ضمن توصیف اقدام تظاهرات‌کنندگان در برچیدن چادرها به اقدامی مناسب و مثبت، اظهار داشت: این اقدام معترضان منجر به مشخص شدن معترضان مسالمت‌جو از خشونت‌طلب خواهد شد چرا که پیشتر اگر ما برای بازداشت عناصر خشونت‌طلب وارد میدان التحریر می شدیم، برخی رسانه‌ها این گام را به مثابه اقدام دولت علیه تظاهرات‌کنندگان معرفی می کردند.

سرلشکر رسول در پایان اظهار داشت: راه‌حل در برچیدن چادرها و خروج کامل تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو است، این اقدام به ما فرصت خواهد داد تا باندهای خشونت‌‍طلب را که به نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان حمله می‌کنند را بازداشت کنیم.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا