خبر اولسیاسی

آرامش در میدان التحریر بغداد پس از کاهش شمار تظاهرات کنندگان

کاهش شمار تظاهرات کنندگان در میدان التحریر و دور کردن نفوذی ها از آن باعث شد تا آرامش پس از چند روز درگیری به میدان التحریر بازگردد.

میدل ایست نیوز: هنوز ده ها نفر از تظاهرات کنندگان در میدان التحریر بغداد قصد ترک میدان و بازگشت به منازل خود را ندارند، حتی بازگشایی راه ها و برداشتن موانع سیمانی از میدان و بازگشت وضعیت عادی به تونل السعدون که از میدان می گذرد و بنای یادبود آزادی و پل جمهوری که به منطقه الخضراء منتهی می شود را از هم جدا می کند هم نتوانست تظاهرات کنندگان را از ادامه مسیر خود منصرف کند.

اما در دو روز گذشته شمار تظاهرات کنندگان کاهش یافت و به جز 150 نفری که در چادرها می مانند کسی در میدان های تظاهرات باقی نمانده است اما این تعداد در روز به 250 تظاهرات کننده می رسد و علت آن احتمال حمله به تظاهرات کنندگان از سوی برخی افراد مخالف تظاهرات است.

برخی رسانه های محلی در عراق اعلام کردند که نیروهای امنیتی روز گذشته به سوی میدان التحریر آمده تا ضمن بازرسی افراد موجود در میدان، نفوذی ها و افراد خرابکار را از میدان دور کنند اما برخی منابع در گفت وگویی با العربی الجدید ورود نیروهای امنیتی به میدان التحریر را تکذیب کردند و گفتند  فقط چند خودروی آتش نشانی برای خاموش کردن آتشی که در دو چادر نزدیک پل الجمهوری رخ داده بود به میدان وارد شده بودند.

خبرنگار العربی الجدید در این رابطه گفت: پس از آنکه نیروهای امنیتی به برداشتن موانع سیمانی از میدان التحریر از دو سوی میدان الخلانی و خیابان السعدون اقدام کردند شمار تظاهرات کنندگان کاهش یافت.

وی بیان کرد که میدان التحریر پس از چند روز درگیری میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی شاهد آرامش بود.

خبرنگار العربی الجدید افزود که آمد و شد خودروها پس از بازگشایی راه ها در جریان است و فروشگاه های کپی برداری، دفاتر چاپ و فروشگاه های فروش کاغذ در منطقه پس از یک سال بسته بودن مجددا شروع به فعالیت کردند.

در همین راستا «عمار النعیمی»، تظاهرات کننده و فعال برجسته در میدان التحریر گفت: نیروهای امنیتی توانستند شماری از نفوذی ها که قصد ایجاد درگیری میان تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی را داشتند، دستگیر کردند.

این فعال برجسته تاکید کرد که کلاه آبی ها (افراد وابسته به جریان صدر) هنوز کنترل ساختمان رستورات ترکی را در دست دارند و از آن خارج نشدند.

وی اشاره کرد که تظاهرات کنندگان پس از آنکه عوامل نفوذی از میدان تظاهرات حذف شدند، اقدام به تشکیل کمیته های هماهنگی، رسانه ای و قانونی  برای ساماندهی فعالیت ها و یکپارچه کردن مطالباتشان کردند.

النعیمی تصریح کرد که درگیری میان نیروهای امنیتی پایان یافت و اکنون تعامل خوبی میان دو طرف وجود دارد اما همچنان تظاهرات ادامه خواهد داشت و طی روزهای آتی تظاهرات مسالمت آمیز مجددا به صحنه بازگردانده خواهد شد.

یک افسر بلند پایه در وزارت کشور در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که برنامه جدید نیروهای امنیتی باز نگه داشتن راه ها و ساماندهی تظاهرات در میدان التحریر و پارک امت و حفاظت از آنها است.

وی تاکید کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق دستور داده تا میدان التحریر به عنوان مکانی برای آزادی بیان و اظهار اندیشه باشد و از هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی جلوگیری شود و با بازرسی غافلگیرانه برخی تظاهرات کنندگان نفوذی ها شناسایی و دستگیر شوند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا