خبر اولسیاسینگاه خاورمیانه

انتخابات امریکا؛ بغداد واشنگتن را زیر نظر دارد

عراق از 2003 که امریکا در تاروپود سیاسی و اقتصادی و نظامی اش حاضر شد، چندان به انتخابات امریکا توجهی نشان نمی داد.

میدل ایست نیوز: ساعت بغداد با ساعت واشنگتن 8 ساعت تفاوت دارد، یعنی سه شنبه که مردم بغداد از خواب برمی خیزند مردم واشنگتن همچنان در خوابی ناآرام چشم انتظار گشوده شدن صندوق های رأی گیری برای انتخاب کسی هستند که  قرار است چهار سال آینده را در کاخ سفید باشد.

صرف نظر از همه پیش بینی ها، نتیجه انتخابات که بغداد سخت در انتظار آن است، بامداد چهارشنبه معلوم می شود، وقتی که این بار مردم بغداد در خوابی ناآرام چشم انتظار اعلام نتایج انتخابات هستند.

نتیجه انتخابات این بار برای هیچ كس از جمله عراق مانند 4 سال پیش یا 8 سال پیش نخواهد بود. عراق از 2003 که امریکا در تاروپود سیاسی و اقتصادی و نظامی اش حاضر شد، چندان به انتخابات امریکا توجهی نشان نمی داد. در سال 2004 جورج بوش، همان که به عراق حمله کرده بود، دور دوم ریاست جمهوری اش را آغاز کرد.

در سال 2008 هم که اوباما به قدرت رسید، سیاست وی چنان تأثیری بر عراق نهاد که بی شک تا چند دهه پیامدهای آن ادامه خواهد داشت. در عصر اوباما، عراق به میدان علنی نزاع و تصفیه حساب میان ایران و امریکا تبدیل شد. توافق امریکا با ایران، باعث شد که ایران در منطقه قدرتمندتر شود. اما ترامپ مسیر متفاوتی پیمود و با خروج از برجام ایران را با تحریم های سخت به شدت تحت فشار قرار داد.

نتایج انتخابات امریکا بی تردید تأثیری فراوان بر نفوذ ایران در عراق خواهد داشت.

در عراق، ناظران درباره نتایج انتخابات اختلاف نظر دارند، برخی سیاست امریکا را نهادی و غیر قابل تغییر می دانند و برخی دیگر می ترسند که عراق همچنان میدان تصفیه حساب قدرت های منطقه با امریکا بماند.

«ظافر العانی»، نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، تأکید می کند که قمار بستن روی یک نامزد انتخاباتی به هیچ وجه به نفع عراق نیست و عراق باید منافع ملی خود را با صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید است دنبال کند.

«حسین علاوی»، رئیس مرکز مطالعاتی «اکد» و استاد امنیت ملی در دانشگاه النهرین تأکید می کند که امریکا کشوری است که در آن نهادها حکومت می کنند و استراتژی های امنیت ملی در آن چیزی نیست که با نتایج انتخابات ریاست جمهوری تغییر کند.

او می افزاید که تفاوتی که با بر سر کار آمدن این یا آن حزب ایجاد می شود در سازوکار اجرا و مدیریت منافع ملی است و هر دو حزب حاکم در امریکا قدرت و تجربه و نگاه راهبردی خاصی در مدیریت کشور دارند.

«احسان الشمر»، رئیس مرکز اندیشه ورزی سیاسی، نیز معتقد است که در نبود دیدگاه و راهبرد مشخص در طبقه سیاسی عراق به نظر می آید که وضعیت داخلی عراق متشتت و تا مشخص شدن گزینه نهایی ریاست جمهوری، بلاتکلیف است.

او می گوید که بسیاری از نیروهای سیاسی عراق معتقدند که ترامپ بیشتر به جزئیات مسائل عراق و نفوذ ایران در عراق توجه دارد و بایدن چندان خود را درگیر مسائل عراق نخواهد کرد.

به نظر الشمری، سیاست امریکا در عراق تفاوت چندانی نخواهد داشت هرچند بعید نیست بایدن بعد از رسیدن به ریاست جمهوری دست به اقداماتی غافلگیر کننده بزند؛ «فراموش نکنیم که بایدن طرفدار پروژه تقسیم عراق به سه کشور است».

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا