خبر اولسیاسی

تقویت تردیدها درباره دو عزل و نصب همزمان، تنها چند هفته بعد از فعالیت در دولت عراق

اعلام ناگهانی بازنشستگی سرپرست دستگاه اطلاعات عراق، در کنار استعفای ناگهانی شهردار بغداد باعث حرف و حدیث هایی درباره فشارهای شدید بر دولت «الکاظمی» شده است.

میدل ایست نیوز: اعلام ناگهانی بازنشستگی «خالد العبیدی»، سرپرست دستگاه اطلاعات عراق، پس از گذشت دو ماه از فعالیتش در این منصب در کنار استعفای ناگهانی شهردار بغداد که او هم کمتر از دو ماه فعالیت کرد باعث حرف و حدیث هایی درباره فشارهای شدید بر مقامات دولت «مصطفی الکاظمی» شده است.

هفته گذشته «منهل الحبوبی» بعد از 5 هفته فعالیت در مقام شهردار بغداد اعلام کرد که به علت بیماری از سمت خود استعفا می کند. همزمان، خالد العبیدی، معاون امور عملیاتی دستگاه اطلاعات عراق بازنشسته شد. این دو در یک روز از نخست وزیر عراق حکم مأموریت گرفته بودند.

این همزمانی بسیاری از ناظران و فعالان سیاسی در عراق را بدان واداشته که موضوع را نتیجه فشارها بر مسئولان حکومتی بدانند.

اما استعفاها در دولت الکاظمی منحصر به این دو مورد نمی شود. در اولین ماه فعالیت دولت الکاظمی، «یاسین البکری»، سخنگوی نخست وزیر عراق، و نیز «حارث حسن»، گزینه مورد نظر الکاظمی برای وزارت امور خارجه که بعد از مخالفت نیروهای سیاسی به عنوان مشاور نخست وزیر در امور خارجی منصوب شد، از سمت خود استعفا دادند.

یک وزیر سابق عراقی و عضو جریان صدر که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که کارگزاران و مسئولان دولت الکاظمی در معرض تهدید و باج خواهی و فشارهای سیاسی گروه های سیاسی و گروه های مسلح هستند تا نتوانند پرونده های فساد را مطرح کنند و یا در برابر اقدامات خلاف قانون وارد عمل شوند.

به گفته این مقام، واقعیت آن است که هر مقامی اگر قرار باشد گذرگاه های فساد را در کشور ببندد یا وضعیت نابه سامان نهادهای اداری عراق را اصلاح کند باید یک هنگ نظامی محافظ داشته باشد.

او گفت که در چنین وضعیتی برخی مقاومت می کنند، برخی هم شانه خالی می کنند تا هم آبرویشان را حفظ کنند هم درگیر مشکلات نشوند و افزود که تلاشی جدی برای ناکام گذاشتن دولت الکاظمی وجود دارد چون موفقیت این دولت مُهر تأییدی بر ناکامی و شکست دولت هایی است که برآمده از احزاب سنتی بودند و به معنای آن است که نسل تازه سیاسی در عراق می تواند بدون پشتوانه دینی موفق باشد.

«علی البدیری»، عضو ائتلاف عراقیون، نیز تأکید کرد که عللی که برای کنار رفتن این دو مقام در هفته گذشته مطرح شده «مطلقا قانع کننده نیست» و افزود که جابه جایی و کنار رفتن ناگهانی یک مقام به خودی خود پرسش برانگیز است و عللی که برای این موضوع مطرح شده هم به تردیدها دامن می زند.

او افزود که چطور ممکن است یک مقامی یک ماه بعد از انتصابش، بازنشسته شود در حالی که قطعا نخست وزیر در جریان سابقه و سن و سال او بوده است.

البدیری تأکید کرد که مافیاهای فساد در عراق بسیار قدرتمندند و تأثیر بسیار شدیدی بر همه ارکان قدرت در عراق دارند و حتی در عزل و نصب مقامات اجرایی دخالت می کنند.

او افزود که فساد بزرگ تر از نهاد و امکانات دولت است چون در همه نهادها نفوذ کرده و حتی انتخاب وزرا مشروط به عدم رسیدگی به پرونده های دوره قبل می شود.

به گفته البدیری در دستگاه های نظارتی و سازمان پاکدستی ده ها پرونده هست که به مقاماتی در حد وزیر و حتی نخست وزیر مربوط می شود و کسی سراغ آنها نمی رود و کاملا نادیده گرفته می شود.

به نظر این نماینده مجلس در چنین وضعیتی دست زدن به اقدام اصلاحی بسیار دشوار است چون بسیاری از مقامات تحت فشار گروه های سیاسی و مسلح هستند و فقط می شود به مفسدان خرده پا رسیدگی کرد.

«ولید السهلانی»، رئیس کمیسیون خدمات در مجلس عراق، هم به این برکناری ها مشکوک است و تأکید می کند که شهردار مستعفی بغداد چهره ای حرفه ای و متخصص و دارای برنامه و بینش و ایده های فوق العاده برای بهبود وضعیت پایتخت بود اما فقط چند هفته توانست فعالیت کند.

السهلانی می گوید که موضوع بیماری چندان واقعی به نظر نمی آید و احتمالا وی در شرایط سختی قرار گرفته که  فرار را بر قرار ترجیح داده است.

او می افزاید که کسی در وجود فساد در عراق تردید ندارد و شهردار باید درباره فشارها افشاگری کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا