خبر اولسیاسی

تحرکات جدید کویت برای حل بحران شورای همکاری

برخی منابع ارشد در دولت کویت اعلام کردند که تلاش های کویت برای حل بحران شورای همکاری ادامه دارد و متوقف نشده است.

میدل ایست نیوز: رسانه های محلی کویت اعلام کردند که کویت با پشتیبانی و هماهنگی امریکا برای حل بحران شورای همکاری که از اواسط سال 2017 در جریان است، ارتباطات جدیدی برقرار کرده است.

روزنامه کویتی «القبس» به نقل از منابع ارشد دولتی كه نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: تلاش های كویت برای حل بحران شورای همکاری ادامه دارد و متوقف نشده است.

این منابع فاش کردند که تلاش ها به منظور اتحاد مجدد و تلاش های جدید بیشتر با هدف تطبیق دیدگاه ها که دلیل اصلی تاخیر در پایان اختلافات است جریان دارد.

منابع مذکور توضیح دادند که ارتباطات و پیام ها همچنان ادامه دارد، و اقدامات کویت نیز با حمایت و هماهنگی امریکا از تلاش های کویت در این زمینه ادامه دارد.

این منابع ورود هر طرف جدید برای حل بحران شورای همکاری را رد و بیان كردند: کویت، برخی کشورهای عضو شورای همکاری و امریکا برای مهار این اختلافات و به منظور تلاش برای مقابله با چالش های منطقه و تغییرات جهانی، اقتصادی و حفظ موجودیت شورای همکاری، اشتیاق زیادی دارند.

منابع یادشده نسبت به آغاز جدیدی برای حل اختلافات شورای همکاری و گشایشی برای راه حل های رضایت بخش و به دور از هرگونه اختلاف و ناسازگاری برای همه طرف ها ابراز امیدواری کردند.

«صباح الخالد الصباح»، نخست وزیر کویت در 20 اکتبر گفت که کشورش به تلاش های برای پایان دادن به اختلافات بوجود آمده بین کشورهای عضو شورای همکاری که موجب تضعیف قدرت این شورا شده، ادامه خواهد داد و  همچنان از شورای همکاری که منافع و آرمان های ملت کویت را محقق می سازد، حمایت خواهد کرد.

در بیست و سوم اکتبر نیز، «لولوة بنت راشد الخاطر»، معاون وزیر امور خارجه قطر و سخنگوی این وزارتخانه، گفت: ممکن است یک راه حل برای بحران شورای همکاری در افق پیش رو باشد، اما زمان می برد و راه حلی تدریجی است.

ماه گذشته نیز، «علیاء احمد بن سیف آل ثانی»، نماینده دائمی قطر در سازمان ملل، در جلسه ای که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، تاکید كرد كه کشورش از ابتکارات سازنده برای کاهش تشدید و حل اختلافات در شورای همکاری از طریق گفتگو استقبال می کند.

کویت و عمان پیشتر تلاش کرده اند تا تلاشهای میانجیگری را برای پایان دادن به بحران شورای همکاری انجام دهند، اما این تلاش  موفقیت آمیز نبود.

در ژوئن 2017، عربستان، امارات، بحرین و مصر ارتباط سیاسی، تجاری و حمل و نقل با قطر را قطع، و آن را به حمایت از تروریسم متهم كردند، اتهامی كه دوحه آن را رد می كند و معتقد است كه محاصره اعمال شده بر آن برای تضعیف حاكمیت خود است.

منبع
اسپوتنیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا