خبر اولسیاسی

تلاش برای برکناری «الحلبوسی» وارد فاز جمع آوری امضا شد

نمایندگان «الجبهة العراقیة» تحرکات خود برای جمع آوری امضا جهت برکناری الحلبوسی را آغاز کرده و توانسته اند با برخی نیروهای سیاسی شیعه و کرد نیز به تفاهماتی برسند.

میدل ایست نیوز: موضوع برکناری «محمد الحلبوسی»، از ریاست مجلس عراق از مرحله تهدید به تحرکی واقعی جهت جمع آوری امضا برای برکناری رئیس مجلس و دیدار با سران گروه های سیاسی مخالف این برکناری کشیده شده است.

در اواخر ماه گذشته میلادی، «الجبهة العراقیة» که متشکل از 35 نماینده اهل سنت مجلس عراق اعلام موجودیت و «اصلاح عملکرد قوه مقننه» را یکی از اولویت ها و اهداف خود اعلام کرد.

«الجبهة العراقیة» متشکل از 5 تشکل اصلی اهل سنت شامل «جبهة نجات و توسعه» (اسامه النجیفی)، «المشروع العربی» (خمیس الخنجر)، «الجماهیر الوطنیة» (احمد الجبوری (ابومازن)) و حزب اسلامی عراق و چند نماینده مستقل است.

روز جمعه گذشته اعضای این جبهه جدید در جلسه ای در منزل یکی از نمایندگان مجلس مسائل مختلف ازجمله برکناری الحلبوسی را بررسی کردند. این جلسه همزمان با جلسه سه رئیس سابق مجلس عراق، یعنی «سلیم الجبوری»، «محمود المشهدانی»، و «حاجم الحسنی» برگزار شد.

روز شنبه این ائتلاف رسما اعلام کرد که تصمیم گرفته اقدام برای جمع آوری 110امضا جهت برکناری الحلبوسی از ریاست مجلس را آغاز کند.

استدلال این گروه برای این اقدام تخلف های رئیس مجلس و کوتاه آمدن های وی از حقوق ساکنان استان های آزادشده از چنگ داعش و نیز تصویب برخی قوانین با زدوبندهای سیاسی با سران تشکل ها ازجمله قانون انتخابات است.

یک چهره سیاسی شاخص عضو این ائتلاف تازه می گوید که نمایندگان «الجبهة العراقیة» در مجلس تحرکات خود برای جمع آوری امضا جهت برکناری الحلبوسی را آغاز کرده و توانسته اند به این منظور با برخی نیروهای سیاسی شیعه و کرد نیز به تفاهماتی برسند به خصوص که این تشکل سیاسی معرفی فوری جانشین الحلبوسی را تضمین کرده است.

این منبع تأکید می کند که این مأموریت در مجلس به آسانی انجام نخواهد شد چون برخی نیروهای سیاسی تأکید می کنند که شرایط حساس کشور اجازه چنین اقدامی را نمی دهد به خصوص که انتخابات نزدیک است و مجلس باید دو ماه مانده به انتخابات خود را منحل کند.

«حامد المطلک»، نماینده سابق استان الانبار، می گوید کسانی که امروز چنین کمر همت برای برکناری الحلبوسی بسته اند، همان متحدان دیروز او بودند که قرار بود در انتخابات آینده هم در ائتلافی متحد شرکت کنند.

او می افزاید که معترضان به ادامه فعالیت الحلبوسی معتقدند که ماندن او تا زمان انتخابات به معنای خالی شدن عرصه برای اوست و در نتیجه آنان به حاشیه خواهند رفت.

المطلک تأکید می کند که جلسات موازی الحلبوسی با نیروهای سیاسی و جبهه مخالف او با دیگر نیروها به نفع مردم مناطقی که این افراد نمایندگان آن مناطق هستند نیست و «اگر واقعا احساس می کنند مسئولیتی ملی و اخلاقی بر دوششان است به جای اتهام زنی و به جان هم افتادن بهتر است وقتشان را صرف حل مشکلات کنند.

به نظر المطلک بعید نیست که طرف های دیگری که خواستار حل مشکلات مناطق آزادشده از چنگ داعش نیستند پشت این اختلافات سنگر گرفته باشند.

از سوی دیگر، «محمد الکربولی»، عضو ائتلاف «القوی العراقیه» به ریاست الحلبوسی، این تحرکات را چندان واجد اهمیت نمی بیند و می گوید که اکثر مخالفان امروز، تا دیروز گوش به فرمان الحلبوسی بودند.

به نظر الکربولی، رئیس مجلس عراق از سمت خود برکنار نخواهد شد و بهتر است نیروهای سیاسی برای حفظ ثبات سیاسی در کشور تلاش کنند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا