خبر اولسیاسی

«عربی 21»: هدف ائتلاف جدید اهل سنت تعیین «احمد الجبوری» به ریاست مجلس است

اصلی‌ترین گزینه «الجبهة العراقیه» برای جانشینی محمد الحلبوسی «احمد الجبوری» (ابومازن) استاندار سابق صلاح‌الدین است.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری عرب‌زبان «عربی 21» وابسته به ترکیه از جزئیات نشست 5 نیروی سیاسی تأثیرگذار اهل سنت عراق و اهداف تشکیل فراکسیون پارلمانی «الجبهة العراقیة» به ریاست «اسامه النجیفی» خبر داد.

روز یکشنبه ائتلاف الجبهة العراقیة با حضور 35 نماینده مجلس عراق از ائتلاف‌های «المشروع العربی» (خمیس الخنجر)، «الجماهیر الوطنیة» (احمد الجبوری)، «جبهه نجات و توسعه» (النجیفی)، حزب اسلامی، فراکسیون مستقل العراقیة اعلام موجودیت کرد.

ائتلاف الجبهة العراقیه دوشنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در جلسه ای درباره چالش‌های فرا روی کشور رایزنی کرده است.

در این بیانیه آمده که در این نشست بر لزوم اصلاح نهاد قانون گذاری برای انجام مسئولیت ملی اش به دور از هیمنه و تسلط بر آن، تفاهم و همکاری میان گروه‌های سیاسی برای تحقق هدف مذکور و انتخاب رئیس فراکسیون پارلمانی، دیبر و سخنگوی این ائتلاف در روز دوشنبه و داشتن روابط گسترده با گروه‌های سیاسی برای تشریح اهداف این ائتلاف تاکید شد.

این بیانیه افزوده که این ائتلاف همچنین «اسامه النجیفی» را به ریاست خود انتخاب کرد.

حزب «المشروع العربی» به ریاست «خمیس الخنجر» با انتشار بیانیه ای نسبت به بیانیه «الجبهة العراقیة» درباره انتصاب «اسامه النجیفی» به ریاست این ائتلاف تازه تأسیس موضعی تهدیدآمیز گرفت.

حزب المشروع العربی که خود یکی از اعضای ائتلاف تازه تأسیس «الجبهة العراقیة» است، یکشنبه شب (26 اکتبر) با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که با بیانیه پایانی صادرشده از جانب آن ائتلاف مخالف است و در تماس با سران آن برای الغای بیانیه و الغای همه مصوبات مندرج در آن طی 24 ساعت آینده پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

این بیانیه افزوده که حزب المشروع العربی در صدور این بیانیه و مشورت های مربوط به اتخاذ این تصمیمات حضور نداشته و تأکید کرده که در صورت عدم تحقق خواسته های حزب «گام های دیگری برداشته خواهد شد».

منابع آگاه به «عربی 21» گفته‌اند که هدف اصلی «الجبهة العراقیه» برکناری رئیس مجلس عراق «محمد الحلبوسی» است و افزوده‌اند که علت این تصمیم خشم اعضای این گروه از تلاش‌های الحلبوسی برای تبدیل شدن به یکی از رهبران اهل سنت عراق و تک‌روی او در این عرصه و خودداری‌اش از هماهنگی با دیگر نیروهای سیاسی اهل سنت است.

این منابع افزودند که الحلبوسی به رهبری مشترک اعتقادی ندارد و می‌کوشد دیگر نیروهای سیاسی اهل سنت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد یا آنها را در صورت خودداری از همراهی با وی به محاق برد.

به گفته این منابع، نشست روز شنبه سران این ائتلاف با هدف یکپارچگی نیروهای سیاسی اهل سنت و کنار زدن الحلبوسی بوده است.

این منابع تأکید کرده‌اند که حادثه الفرحاتیه موضوع برکناری الحلبوسی را که پیش از این نیز بارها مطرح شده بود دوباره احیا کرده است زیرا نمایندگان اهل سنت معتقدند که الحلبوسی در مقام رئیس مجلس کار چندانی برای دفاع از حقوق اهل سنت انجام نداده است.

این منابع افزوده‌اند که اصلی‌ترین گزینه این گروه برای جانشینی محمد الحلبوسی «احمد الجبوری» (ابومازن) استاندار سابق صلاح‌الدین است، هرچند برخی نیروهای سیاسی اهل سنت با انتخاب وی مخالف‌اند و موضوع به مذاکرات بیشتر موکول شده است.

این منابع درباره موضع نیروهای سیاسی شیعه درباره این تحولات تأکید کرده که شماری از این نیروها ازجمله جریان صدر و ائتلاف فتح موافقت خود با برکناری الحبوسی را به اطلاع سران این ائتلاف جدید رسانده‌اند.

گفتنی است «اسامه النجیفی» که به ریاست این گروه تازه تأسیس انتخاب شده از نیروهای نزدیک به ترکیه و اخوان المسلمین شمرده می شود.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا