خبر اولسیاسی

شورای انتقالی جنوب یمن، مشارکت خود در توافق ریاض را به حالت تعلیق درآورد

رسانه های وابسته به امارات و شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کردند که بر اثر تنش جدید در میان نیروهای شورا و دولت یمن، شورای انتقالی جنوب مشارکت خود در توافق ریاض را متوقف کرده است.

میدل ایست نیوز: رسانه های طرفدار امارات متحده عربی صبح امروز سه شنبه اعلام کردند که شورای انتقالی جنوب مشارکت خود در رایزنی ها بر سر توافق متوقف شده ریاض با دولت مورد حمایت عربستان در یمن را به حالت تعلیق درآورده است.

سایت «عدن 24»، وابسته به شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات نقل کرد که هیئت مذاکره کننده شورای انتقالی جنوب رسما به عربستان اطلاع داد که قصد ترک ریاض و کناره گیری از مسئولیت خود در برابر آتش بس در استان «ابین» یمن را دارد و علت آن را حمله خائنانه نیروهای دولتی یمن به مواضع شورای انتقالی جنوب اعلام کرد.

شورای انتقالی جنوب خبر داد که در درگیری هایی که شب دوشنبه در شهر الطریه در شمال شهر زنجبار مرکز استان ابین رخ داد، 6 نفر از نیروهایش کشته و 8 نفر دیگر زخمی شدند.

این سایت به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که شورای انتقالی جنوب به طرف سعودی اطلاع داده است که برای روند تشکیل دولت جدید به طور نامحدود منتظر نخواهد ماند و احزاب دولت یمن را که نامی از آنها نبرد، به ابداع شیوه ها و روش هایی برای جلوگیری از تشکیل آن متهم کرد.

به گفته این منابع، شورای انتقالی جنوب به طرف سعودی تاکید كرد كه به تمام تعهدات خود در زمینه اجرای سازوكار تسریع در توافق ریاض عمل كرده است، اما دولت مورد حمایت عربستان در یمن همچنان مانع آن می شود.

شورای انتقالی جنوب هنوز به صورت رسمی این گام را اعلام نکرده است اما «سالم ثابت العولقی»، عضو هیئت رئیسه شورا به صورت ضمنی در توئیتی به آن اشاره کرد.

وی گفت: به شهادت ائتلاف عربی، رهبری شورای انتقالی جنوب، بالاترین سطح مسئولیت پذیری را با سازوکار تسریع توافق ریاض نشان داد، بر همه مشکلات غلبه کرد و برای تشکیل دولت جدید امتیازات بی حد و حصری داد، اما در طرف دیگر، کسانی هستند که بر کسب زمان بیشتر اتکا می کنند و برای جنگی که از لحاظ مالی، سیاسی و رسانه ای از طرف دشمنان ائتلاف عربی تامین می شود، آماده می شوند.

پیش از این یک منبع نظامی طرفدار نیروهای دولت یمن، شب گذشته به العربی الجدید گفته بود که 10 نفر در درگیری ها با شورای انتقالی جنوب در شهر الطریه در میان بمباران توپخانه ای متقابل کشته شدند.

در حالی که نیروهای دولت یمن، شورای انتقالی را به آغاز این حمله به مواضعش در الطریه و الشیخ سالم متهم می کنند اما رسانه های وابسته به شورای انتقالی جنوب این تنش جدید را برای شکست طرح تشکیل دولت مشترک جدید بر اساس توافق ریاض به شمار می آورند.

به گفته شاهدان عینی، پس از ورود کمیته ناظر سعودی به عدن برای نظارت بر آتش بس شکننده از زمان معرفی سازوکار جدید توافق نامه ریاض در 29 ژوئیه، این درگیری ها که چندین ساعت به طول انجامید، فروکش کرد.

از آن تاریخ تاکنون، تنها انتصاب «احمد حامد لملس»، وفادار به تجزیه طلبان، به عنوان فرماندار عدن با سازوکار عربستان محقق شده است، در حالی که سرلشکر «احمد الحمیدی»، مدیر پلیس استان، به دلیل عدم سازش شورای انتقالی جنوب، وظایف خود را بر عهده نگرفته است.

شورای انتقالی جنوب برخلاف امتناع خود از استفاده از جنبه نظامی و امنیتی قبل از تشکیل دولت مشترک با عقب نشینی نیروهای خود از عدن و ابین، این شورا علی رغم اعلام عدم اجرای خودمختاری در اواخر ژوئیه، کنترل امنیتی خود در سواحل و بنادر سقطری را در ادامه روند خودمختاری شدت بخشیده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا