خبر اولسیاسی

پیامدهای تحریم «جبران باسیل» بر جایگاه سیاسی مسیحیان لبنان

مخالفان جریان ملی آزاد معتقدند که تحریم‌ها باعث می‌شود که سهم مسیحیان از قدرت در لبنان از انحصار این جریان خارج شود.

میدل ایست نیوز: تحریم‌های امریکا علیه «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد لبنان، به موازنه قدرت سیاسی در میان مسیحیان لبنان آسیب زده و نوعی تلاش برای تضعیف این جریان به نظر آمده است.

مخالفان سیاسی جریان ملی آزاد می‌گویند که از وقتی «میشل عون»، پدر معنوی این جریان، به ریاست جمهوری رسیده سهم این جریان در مناصب حکومتی افزایش یافته و باعث شده که این جریان عمیق وارد دولت شود و افراد وابسته به خود را در ادارات لبنان تعیین کند.

هرچند جریان ملی آزاد دست‌کم در مواضع رسانه‌ای خود از اهمیت این تحریم‌ها کاست، اما مخالفان آن معتقدند که تحریم‌ها باعث می‌شود که سهم مسیحیان از قدرت در لبنان از انحصار این جریان خارج شود و باسیل را به اثبات بی اساس بودن اتهامات متوجه شده علیه وی وادار کند.

«فادی کرم»، دبیر کل تشکیل «الجمهوریة القویة»، می‌گوید که تحریم‌ها نه فقط امکانات و قدرت باسیل در دولت را تضعیف می‌کند که بر آینده سیاسی او هم تأثیر می‌گذارد و اگر قرار باشد حزب جریان ملی آزاد در رأس قدرت بماند بر آینده سیاسی لبنان هم تأثیر می‌گذارد.

اما در اولین گام، باسیل بر مواضع خود درباره تشکیل دولت جدید لبنان پافشاری و تأکید کرد که باید در تشکیل دولت از معیارهای دوجانبه پرهیز شود، سخنی که همه از آن چنین برداشت کردند که وی بر سهم خود در دولت پافشاری می کند و می‌خواهد که مانند حزب الله و امل سهمش در دولت تضمین شده باشد.

از سوی دیگر، «توفیق الهندی»، کارشناس سیاسی لبنانی، معتقد است که باسیل با انتخاب گزینه ائتلاف با حزب الله به جای کشیده شدن به سمت امریکا، پایگاه خود را در داخل لبنان تقویت کرده است.

به نظر الهندی، باسیل در لبنان برای خود متحدی قدرتمند دست‌وپا کرده و حزب‌الله هم که تاکنون متحدی در میان مسیحیان نداشت اکنون از این متحد برخوردار شده است.

وی می‌افزاید که با همه فشارهایی که در دولت ترامپ بر حزب الله وارد شد، چیزی از قدرت و سلطه حزب الله در لبنان کم نشده است و در نتیجه به نظر نمی‌آید که باسیل بخت ریاست جمهوری لبنان را از دست داده باشد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا