سرخط خبرهاسیاسی

پیام اسرائیل به «حماس» و «جهاد اسلامی» از طریق مصر

اسرائیل با توجه به نگرانی از تحرکات طرف های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری با توجه به نزدیک شدن به سالروز ترور یک فرمانده فلسطینی، پیامی از طریق مصر به حماس و جهاد اسلامی فرستاد.

میدل ایست نیوز: در زمانی که روابط جنبش حماس و مصر شاهد تنش قابل توجه ای است، برخی منابع مصری اعلام کردند که اسرائیل پیامی به مصر داده است تا آن را به جنبش حماس و جهاد اسلامی در خصوص وضعیت امنیتی در نوار غزه منتقل کند.

این منابع در گفت وگویی با العربی الجدید گفتند که مسئولان اسرائیل از مصر خواستند تا پیام آنها را ابتدا به جهاد اسلامی منتقل کند با توجه به اینکه اطلاعاتی در خصوص تحرکات این جنبش ضد اهداف اسرائیل در کرانه باختری و شهرک های نوار غزه وجود دارد.

اطلاعات وارده نشان می دهد که این جنبش در اولین سالگرد از ترور «بهاء ابوالعطا»، فرمانده سرایا القدس به دست اسرائیل در سال گذشته تحرکاتی برای انتقام دارد.

این منابع اشاره کردند که اسرائیل با توجه به اعتمادی که به مصر دارد و روابط خوب این کشور با جهاد اسلامی به مصر روی آورده تا پیامش را به جنبش مذکور برساند.

این منابع توضیح دادند که اسرائیل از دستگاه اطلاعات مصر خواسته تا هشداری تند به طرف های فلسطینی در نوار غزه دهد که در صورتی که راکتی به سوی شهرک های اسرائیل در نوار غزه یا فعالیت دیگری صورت بگیرد این اقدامات باعث باگشت مجدد ترورها می شود.

منابع مذکور تصریح کردند که مصر از جنبش حماس ناراضیست و روابط دوجانبه این دو به سردی کشیده است اما منافع استراتژیک قاهره هنوز جلوگیری از هر گونه درگیری در مرزهای شرقی خود است.

این منابع همزمان بیان کردند که مصر تلویحا به عدم میانجیگری در خصوص آتش بس اشاره کرده است و این اقدام به توجه به این صورت می گیرد که جنبش حماس، نقش میانجیگری مصر را نادیده گرفته و با قطر در خصوص میانجیگری بین خود و اسرائیل درباره پرونده آتش بس و اوضاع بشردوستانه در نوار غزه ارتباط برقرار کرده است.

آنها اظهار داشتند که در حال حاضر و علی رغم تلاش های جنبش حماس برای بهبود روابط بین خود و مصر از طریق اظهارات سران خود، روابط بین قاهره با جهاد اسلامی از روابط با حماس بهتر است.

این منابع دلیل خشم مصر و کناره گیری از میانجیگری را رصد تونلی توسط اسرائیل در مثلث مرزی مصر، اراضی اشغالی دانستند و پس از آن مصر در هشدار تندی به حماس تاکید کرد که این اقدام در تعارض با توافقات امنیتی و هماهنگی مشترک بین حماس و مصر در خصوص مرزهاست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا