خبر اولسیاسی

هشدار تحریم به لبنان در صورت عدم اجرای اصلاحات سیاسی پیشنهادی «مکرون»

مشاور ارشد مکرون به مقامات لبنانی هشدار داده که اگر به اصلاحات سیاسی پیشنهادی مکرون پایبند نباشند احتمال تحریم لبنان ازجانب جامعه جهانی بسیار جدی است.

میدل ایست نیوز: قرار است امروز در نشستی فوق العاده در کاخ الیزه به ریاست «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، گزارش سفر مشاور ارشد او به بیروت و سرنوشت طرح فرانسه  برای حل بحران لبنان بررسی شود.

به گزارش «الشرق الاوسط» قرار است «پاتریک دورل»، مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه، که هفته گذشته به لبنان سفر کرده بود گزارش خود درباره علل ناکامی «سعد الحریری» در تشکیل دولت و به بن بست رسیدن مذاکرات سیاسی در این کشور را ارائه کند.

منابع سیاسی حاضر در جلسات دورل با مقامات لبنانی تأکید می کنند که سفر وی «باعث پیشبرد روند مذاکرات برای به جریان انداختن آب های راکد در روند مذاکرات تشکیل دولت جدید در لبنان» نشده است.

این منابع تأکید کرده اند که دورل قرار است در گزارش خود به رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد خود درباره چارچوب کلی گام بعدی پاریس را مطرح کند و افزوده اند که ماکرون شخصا جزئیات دیدارهای مشاورش در بیروت را پیگیری کرده است.

به گفته این منابع، دورل در دیدارهای خود با مقامات لبنانی که همگی بر پایبندی شان به طرح فرانسه تأکید کردند حاضر نشد که وارد جزئیات اختلافات نیروهای سیاسی و گلایه های آنان از یکدیگر شود، بلکه هدف اصلی او دریافتن این نکته بود که چه چیزهایی مانع از اجرای این طرح و کاهش تنش سیاسی در لبنان شده است.

این منابع همچنین خبر داده اند که دورل به مقامات لبنانی هشدار داده که اگر به اصلاحات سیاسی پیشنهادی مکرون پایبند نباشند احتمال تحریم لبنان ازجانب جامعه جهانی بسیار جدی است.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به «سعد الحریری» تأکید می کنند که او در پی مشخص شدن نتایج جلسه امروز در کاخ الیزه است.

این منابع گفته اند که الحریری درصدد بالا بردن سطح تنش و پیچیده تر کردن بحران سیاسی در لبنان نیست.

به گفته این منابع، «محمد رعد»، رئیس فراکسیون «الوفاء للمقاومه» که وابسته به حزب الله لبنان است، در دیدار با دورل بر پایبندی حزب به طرح فرانسه و بر آمادگی برای تسهیل تشکیل دولت تأکید کرده است.

در این شرایط به  نظر می آید که موضع بعدی مکرون همه نیروهای سیاسی لبنان را در برابر آزمونی قرار می دهد تا پایبندی عملی شان به طرح فرانسه را نشان دهند و مشخص شود که گروه هایی که در حال مانع تراشی در این مسیر هستند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا