خبر اولسیاسی

بستن گذرگاه های غیر رسمی عراق با ایران؛ چالش جدید دولت عراق

یک نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که نیروهای سیاسی عراق حتی با وجود اختلافات با دولت الکاظمی، موافق بستن گذرگاه های غیر رسمی کشور هستند.

میدل ایست نیوز: هنوز ساعاتی از اعلام انجام مقدمات برای افتتاح گذرگاه مرزی «عرعر» بین عراق و عربستان که نزدیک به 29 سال بسته بود نگذشت که دولت تصمیم گرفت همه گذرگاه های مرزی غیر رسمی و قانونی با ایران را که به دست برخی از گروه های مسلح کنترل می شود ببندد.

«احمد الکنانی»، عضو پارلمان عراق در رابطه با این تصمیم دولت عراق گفت: نیروهای سیاسی عراق حتی اگر با دولت مصطفی الکاظمی اختلافاتی داشته باشند می خواهند که تمامی گذرگاه های مرزی تحت کنترل حکومت باشد چرا که آن یک منبع درآمدی مهم برای کشور در مقابل درآمدهای نفتی محسوب می شود.

وی در گفت وگویی با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: هیچ مشکل سیاسی در برابر اجرای این تصمیم دولت عراق وجود نخواهد داشت و ما از اقدام دولت برای کنترل گذرگاه های مرزی استقبال و آن را تایید می کنیم چرا که اگر همه گذرگاه ها کنترل، و جلوی فساد گرفته شود، منابع درآمدی بزرگ عراق تداوم خواهد داشت.

قدرت های سودمند

این نماینده پارلمان عراق در ادامه اظهار داشت: اگر برخی نیروهای سیاسی از این گذرگاه ها سودی می بردند اکنون در وضعیت سخت و تنگنا در برابر ملت عراق قرار می گیرند زیرا عراق امروز بیش از 90 درصد به درآمدهای نفتی خود تکیه دارد و همه وضعیت قیمت فروش نفت در این روزها را می دانند از این رو باید سراغ منابع دیگری برای تقویت اقتصاد رفت که در صورت کنترل مرزها و ورود و خروج کالاها، منبع اقتصادی بزرگی برای عراق ایجاد خواهد شد.

مساله فساد است

الکنانی درباره توانایی دولت بر کنترل این گذرگاه ها گفت که مشکل اصلی در این گذرگاه های غیر رسمی نیست بلکه خطر در وجود برخی فاسدان حتی در گذرگاه های رسمی و قانونی وجود دارد و این همان مساله اصلی است که باید برای بهبود اوضاع از بین برود.

از طرفی دیگر سرلشکر «ماجد القیسی»، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک عراق گفت: تصمیم دولت برای کنترل گذرگاه های مرزی با ایران ممکن است منجر به بحرانی داخلی و خارجی شود از آنجا که بسیاری از گذرگاه های غیر رسمی و قانونی در طول مرز با ایران از سال 2003 تاکنون وجود دارد که برای قاچاق و رفت و آمد استفاده می شود اما گذرگاه های رسمی که شناخته شده و محدود است و پیش از این نیز الکاظمی در اقدامی آنها را به کنترل دولت در آورد.

وی افزود: اکنون نوبت به گذرگاه های مرزی غیر رسمی رسیده است و این امر ممکن است منجر به درگیری و برخورد امنیتی در داخل کشور با برخی گروه های مسلح شود.

تهدید علیه امنیت ملی

این کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد که کنترل مرزها گام بسیار مهمی برای تامین امنیت داخل کشور است چرا که اگر گذرگاه ها در دست دولت نباشد این امر بر امنیت ملی و سطوح دیگری در عراق تاثیر می گذارد.

القیسی بیان کرد: در واقع دولت توانایی های حفاظت از مرزهای عراق از طریق دستگاه های امنیتی و نظامی را دارد و باید در این قضیه بازنگری کند و ارتش را به نقش حقیقی خود در حفاظت از مرزها در برابر تهدید های خارجی و نه فقط تهدیدهای مسلح بازگرداند.

حتمی بودن روی آوردن به محیط عربی

وی بعید دانست که ارتباطی بین افتتاح گذرگاه مرزی عرعر و بستن گذرگاه های غیر رسمی با ایران باشد و اشاره کرد که گذرگاه مرزی عرعر مساله جدید نیست اما در دولت حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: اعلام افتتاح گذرگاه مرزی عرعر تصمیم دولت الکاظمی نیست چرا که روی آوردن به کشورهای عربی همجوار برای تامین عمق عربی بسیار ضروریست بنابراین عرب ها باید گام های فعال تر و شجاعانه تری متناسب با مرحله آتی اتخاذ کنند.

غافلگیری های ترامپ

این کارشناس نظامی تصریح کرد: ترامپ در حال آماده سازی مقدمات برای خروج بخش بزرگی از نیروهای امریکایی از عراق و سوریه است و این امر به زودی خلأ در سطح نظارت، رصد و اطلاعاتی که نیروهای امریکایی از طریق ائتلاف بین المللی به عراق می دادند ایجاد می کند، اگر امریکا امروز خارج شود یعنی ائتلاف بین المللی خارج می شود که این امر خللی در استراتژی عملیات نه فقط برای عراق بلکه برای امریکا نیز ایجاد می کند چرا که استراتژی عملیات، شامل خط اتصال از تنگه هرمز تا سوریه را شامل می شود.

وی توضیح داد که خروج نیروهای امریکایی از سوریه و عراق، شکاف عملیاتی در این مناطق ایجاد می کند همانطوری که «مارک اسپر»، وزیر دفاع سابق امریکا اشاره کرد که عراق و کشورهای عربی برای طرح های پیشگیرانه ای برای بررسی وضعیت جدید پس از خروج نیروهای امریکایی از سوریه و عراق اتخاذ کنند زیرا خطر و تهدیدات تروریستی هنوز پابرجاست.

منبع
اسپوتنیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا