اجتماعیخبر اولسیاسی

انتشار گزارشی تکان دهنده از وضعیت حقوق زنان زندانی در عربستان در آستانه نشست G20

این گزارش در آستانه برگزاری نشست گروه بیست در ریاض و با هدف مطرح کردن وضعیت حقوق بشر این کشور و تحت فشار قرار دادن آن در افکار عمومی جهان منتشر شده است.

میدل ایست نیوز: نشریه «ایندپندنت»، چاپ لندن، با انتشار گزارشی مفصل به وضعیت اسفناک زندانیان سیاسی و زنان در زندان های عربستان سعودی پرداخت.

در این گزارش که سازمان حقوق بشری «گرنت لیبرتی» آن را تنظیم کرده از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» در سال 2017، حقوق انسانی حدود 309 زندانی سیاسی در عربستان نقض شده است.

این گزارش تأکید کرده که 20 زندانی به علت جرم های سیاسی ای که پیش از سن قانونی مرتکب شده اند بازداشت شدند که 5 تن از آنها اعدام و 13 تن نیز محکوم به اعدام هستند.

این گزارش در آستانه برگزاری نشست گروه بیست در ریاض و با هدف مطرح کردن وضعیت حقوق بشر این کشور و تحت فشار قرار دادن آن در افکار عمومی جهان منتشر شده است.

براساس این گزارش، 27 زن فعال مدنی در زندان های عربستان هستند که 6  تن از آنها در معرض آزار جنسی قرار گرفته اند.

«لینا الهذلول»، خواهر لجین الهذلول (31 ساله)، فعال حقوق زنان در عربستان که از سال 2018 در بازداشت به سر می برد و امروز وارد بیست و  سومین روز اعتصاب غذای خود شده، تأکید کرد که لجین الهذلول در آغاز بازداشت خود در معرض شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است.

لینا الهذلول که در برلین به سر می برد به «فرانس پرس» گفته که از 26 اکتبر که پدرومادرش با لجین الهذلول دیدار کردند و وی در این دیدار از اعتصاب غذای خود خبر داد، هیچ اطلاعی از لجین الهذلول ندارند.

الهذلول در سال 2018 همراه با چند زن عربستانی دیگر در ماجرای تلاش برای گرفتن حق رانندگی زنان و پایان نظام ولایت مرد بر زن در عربستان بازداشت شد. همه اینان در دوره قدرت محمد بن سلمان بازداشت شدند در حالی که خود او از ژوئن 2018 اجازه رانندگی زنان را صادر کرد.

نهادهای حقوق بشری تأکید می کنند که لجین الهذلول در معرض شکنجه ازجمله شوک برق و شلاق و آزار جنسی قرار گرفته است.

عبدالله الغامدی، فعال حقوق بشری عربستانی می گوید که از سال 2012 برای مبارزه با دیکتاتوری و استبداد در عربستان تلاش کرده و توانسته از عربستان خارج شود و از انگلستان حق پناهندگی بگیرد.

او افزوده که پس از خروج وی مادر و دو برادر او بدون هیچ اتهامی بازداشت شدند و آنها را دربرابر چشم همدیگر شکنجه کردند، این شکنجه شامل ضرب و شتم و خاموش کردن سیگار روی پوستشان بوده است و در نهایت برادرش با ضبط فیلمی که در آن از وی ابراز برائت کرده آزاد شده است.

در این گزارش تأکید شده که بازداشت انفرادی طولانی مدت از رایج ترین روش های دستگاه امنیت عربستان برای فشار وارد کردن بر بازداشت شدگان است.

«لوسی رای»، سخنگوی سازمان گرنت لیبرتی تأکید می کند که گزارش این سازمان نشان دهنده نقض گسترده حقوق انسانی زندانیان ازطریق شکنجه، قتل، و آزار جنسی است. «بدترین چیزهایی که درباره نقض حقوق بشر به ذهن کسی برسد در عربستان اجرا می شود».

دو سال بعد از ماجرای جنجالی قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، عربستان با برگزاری نشست گروه 20 درپی بهبود وجهه خویش و جلب سرمایه های خارجی است.

محمد بن سلمان که تلاش کرده خود را شخصیتی اصلاح طلب و آزادی خواه وانمود کند متهم اصلی این جنایات است.

«لین معلوف»، از مقامات بلندپایه عفو بین الملل، تأکید می کند که نشست گروه 20 برای عربستان بسیار مهم است چون به آن ها فرصت می دهد که درباره  گشایش عرصه داخلی با هدف جذب سرمایه خارجی تبلیغ کند.

از طريق
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا