خبر اولسیاسی

علت مرگ «ایمن الظاهری»، رهبر القاعده و تبعات آن بر این گروه چیست؟

یک محقق مصری در امور گروه های تروریستی، علت مرگ رهبر القاعده را بیماری های مزمن او اعلام کرد و گفت که با توجه به نبود فرماندهی مرکزی در این گروه، وضعیت آن پس از مرگ الظواهری بسیار آشفته خواهد بود.

میدل ایست نیوز: «عمرو فاروق»، محقق مصری در امور گروه های تروریستی فاش کرد که «ایمن الظواهری»، رهبر گروه تروریستی القاعده طی سال های گذشته از بیماری های مزمنی رنج می برده و احتمالا مرگ وی به صورت طبیعی بوده است.

وی گفت: در صورتی که الظواهری به دست مزدوران وابسته به نیروهای امریکایی در منطقه واقع در بین افغانستان و ایران کشته می شد، وزارت امور خارجه امریکا یا نماینده آن این خبر را به همه رسانه های خارجی و عربی اعلام می کرد چرا که او در راس یک گروه تروریستی تندرو قرار داشت و منطقه خاورمیانه را از دهه 90 میلادی شعله ور کرده بود و همچنین تحرکاتش علیه منافع امریکا و کشورهای غربی بود.

وی افزود: گروه تروریستی القاعده در حال حاضر و به خصوص پس از مرگ الظواهری و قبل از او «محمد المصری»، مرد دوم القاعده و حسام عبدالرؤؤف، مسئول رسانه ای القاعده، در وضعیت خلأ سازمانی به سر می برد.

فاروق توضیح داد که احتمال دارد «محمد صلاح زیدان»، (سیف العدل) مسئول نظامی گروه تروریستی القاعده شود که یکی از مولفه های معادله بقاء و گسترش این گروه است و از طریق سازوکار این گروه که در سال 2016 توسط مجلس شورای آن بر سر کار آمده است و همچنین کارشناس نظامی موثری در بخش های مختلف القاعده بوده است.

این محقق مصری تاکید کرد که سیف العدل ممکن است در منطقه واقع بین مرزهای ایران و افغانستان پنهان شده باشد، علاوه بر اینکه برخی گزارش های اطلاعاتی حاکی از آن است که او به کشورهای آفریقایی رفت و آمد دارد.

فاروق تاکید کرد که مرگ الظواهری ممکن است وضعیت این گروه تروریستی را بسیار آشفته کند با توجه به اینکه ضعفی در فرماندهی مرکزی آن در مقابل قدرت نیروهای بخش های منتشر شده در آسیا و آفریقا وجود دارد.

به گفته این کارشناس، بزرگ ترین مشکلی که جانشین الظواهری با آن مواجه است، قرار گرفتن این گروه در معرض استراتژی نبود منابع مالی برای عضوگیری جدید که خروج از حالت رکود این گروه را تضمین کند است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا