خبر اولسیاسی

سایه سنگین ویروس کرونا بر نشست سران گروه 20 به میزبانی عربستان

نشست ویدئوکنفرانسی سران گروه ۲۰ به میزبانی عربستان امروز با سخنرانی ملک سلمان پادشاه این کشور آغاز به کار کرد.

میدل ایست نیوز: نشست ویدئوکنفرانسی سران گروه ۲۰ به میزبانی عربستان امروز با سخنرانی ملک سلمان پادشاه این کشور آغاز به کار کرد.

در این میان، تهدیدات اپیدمی کرونا بر مباحث سران گروه 20 سایه افکنده، اپیدمی که کشورهای عضو را وادار به تزریق 11 تریلیون دلار برای حمایت از اقتصاد جهانی کرده است.

ملک سلمان در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت که امسال سالی استثنائی است و اپیدمی کرونا در مدتی کوتاه شوکی بی‌سابقه‌ای به همه کشورهای جهان وارد کرد و منجر به خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی شد.

وی ضمن خوش‌بینی نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در دستیابی به واکسن‌ و دستگاه‌هایی تشخیص کرونا، اظهار داشت: ما باید به حمایت از اقتصاد جهانی ادامه دهیم و فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیریم و برای تسهیل حرکت تجاری و شهروندان اقدامات لازم را انجام دهیم، ما باید به صورت هماهنگ شده از کشورهای در حال رشد برای حفظ پیشرفت و توسعه شکل گرفته در دهه‌های اخیر حمایت کنیم.

وی در حضور محمد بن سلمان، ولیعهد خود اظهار داشت: مردم و اقتصاد ما هنوز با شوک ناشی از کرونا دست به گریبان است اما ما باید تمام تلاش خود را برای پشت سر نهادن این بحران از رهگذر همکاری بین المللی بکار گیریم.

ملک سلمان با بیان اینکه واکسن کرونا باید در دسترس همگان قرار گیرد، گفت کشورهای فقیرتر باید دسترسی مقرون به صرفه‌ای به منابع مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا داشته باشند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه هم در این نشست خطاب به دیگر رهبران گروه 20 گفت که روسیه آماده است تا واکسن کرونا موسوم به «اسپتنیک» را در اختیار کشورهای متقاضی قرار دهد.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن هم که به عنوان مهمان افتخاری این نشست حضور داشت، بر لزوم مقابله با پیامدهای انسانی و اقتصادی اپیدمی کرونا به ویژه در زمینه‌های امنیت غذایی، فقز، بیکاری و آموزش تاکید کرد.

عربستان سعودی به عنوان اولین کشور عربی میزبان این نشست دو روزه است.

عربستان امیدوار بود که پذیرای رهبران جهان در ریاض باشد و بتواند اصلاحات اجتماعی و اقتصادی اخیر خود را در معرض نمایش بگذارد، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد که اجلاس امسال به صورت مجازی برگزار شود. همچنین وضعیت حقوق بشر در عربستان از جمله بازداشت فعالان و روزنامه‌نگاران، میزبانی این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این نشست در حالی برگزار می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنان از پذیرش شکست در انتخابات اخیر ریاست جمهوری خودداری کرده و فعالان از آن چه پاسخ نادرست اعضای گروه ۲۰ به بحران‌های اقتصادی فعلی می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

سازمان‌های امدادرسان در تلاش هستند تا رهبران گروه ۲۰ را به اختصاص کمک‌های مالی فوری به کشورهای فقیر در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا تشویق کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیرپوتین، رئیس جمهوری روسیه دراین نشست سخنرانی کنند.

سازمان دهندگان نشست سران روه ۲۰ گفته‌اند که کشورهای عضو این گروه بیش از ۲۱ میلیارد دلار برای مقابله با همه‌گیری کرونا کمک کرده‌اند. کرونا ۵۶ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و باعث مرگ ۱.۳ میلیون نفر شده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از رهبران گروه ۲۰ خواسته تا “تعهدی قاطع” برای تمدید کمک‌ها به کشورها برای مقابله با ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ ارائه دهند.

گروه ۲۰ چیست؟

هر ساله نشستی با حضور رهبران بیست کشوری که بزرگ‌ترین و سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد دنیا را دارند تشکیل می‌شود که به اختصار گروه ۲۰ گفته می‌شود.

اعضای گروه ۲۰ در مجموع ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا و دو سوم جمعیت دنیا آن را در بر می‌گیرند.

این گروه دبیرخانه دائمی‌ ندارد و هر ساله در ماه دسامبر یکی از اعضای آن به صورت چرخشی ریاستش را برعهده می‌گیرد.

کشوری که ریاست گروه ۲۰ را برعهده می‌گیرد، مسئول سازماندهی و برگزاری نشست بعدی رهبران خواهد بود و نشست‌های متفرقه دیگری را نیز باید برگزار کند.

اعضای گروه ۲۰ می‌توانند کشوری را هم که عضو این گروه نیست به نشست دعوت کنند، اسپانیا همیشه به نشست‌های گروه ۲۰ دعوت می‌شود.

اولین نشست گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ در شهر برلین آلمان برگزار شد. این نشست پس از بحران اقتصادی شرق آسیا برگزار شد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اکثریت کشورهای جهان گذاشت.

در ابتدا نشست‌های گروه ۲۰ تنها با حضور وزیران اقتصاد و روسای بانک مرکزی اعضا تشکیل می‌شد اما پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ورشکستگی بانک‌ها و بالا رفتن آمار بیکاری و رکود دستمزدها، گروه ۲۰ نشستی اضطراری را با حضور روسای جمهور و نخست‌وزیران تشکیل داد از آن پس مسئولان ارشد کشورها در جلسه سالانه شرکت می‌کنند.

در نشست گروه ۲۰، رهبران کشورها در خصوص مهمترین مسائل اقتصادی و مالی روز دنیا تبادل نظر و تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایشان با هم هماهنگ باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا