خبر اولسیاسی

نماینده پارلمان عراق: خانواده بارزانی توافقی با ترکیه برای سرقت نفت اقلیم به مدت 50 سال امضا کردند

هوشیار عبدالله گفت که خانواده بارزانی توافقی برای صادرات نفت به مدت 50 سال با ترکیه امضا کردند که دولت اقلیم کردستان هم در آن نقشی نداشت.

میدل ایست نیوز: «هوشیار عبدالله»، عضو جنبش تغییر و نماینده پارلمان عراق، دولت اقلیم کردستان را متهم کرد که در تعیین‌تکلیف پرونده نفت و درآمد گذرگاه‌های مرزی با دولت مرکزی تعلل به خرج می‌دهد.

وی اظهار داشت: خانواده مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان نفت اقلیم را به مدت 50 سال آینده به سرقت بردند.

عبدالله در گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد: توافقی میان بغداد و دولت محلی اقلیم کردستان برای پرداخت سهم مشخصی از نفت و درآمد گذرگاه‌های مرزی وجود دارد اما دولت اقلیم همواره از اجرای بندهای توافق طفره می رود و کارمندان اقلیم قربانی این وضعیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه این وضعیت مستلزم پایبندی اخلاقی و قانونی از سوی دولت اقلیم است اظهار داشت: حزب دموکرات کردستان و خانواده بارزانی به امانت خیانت کردند. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا این خانواده ثروت‌ها و منابع اقلیم را رها کنند تا شهروندان کُرد از آن بهره‌مند شوند.

عضو جنبش تغییر تصریح کرد: ایده وصل کردن حقوق کارمندان به دولت مرکزی ایده‌ای است که ما از مدت‌ها پیش برای تحقق آن تلاش کردیم.

عبدالله افزود: توافقی وجود دارد که خانواده بارزانی برای صادرات نفت به مدت 50 سال با ترکیه امضا کرده‌اند؛ توافقی که دولت اقلیم کردستان هم در آن نقشی نداشته است.

وی اظهار داشت: توافق مذکور توافقی حزبی و خانوادگی است و اسناد رسمی که قانونی بودن آن را اثبات کند، وجود ندارد.

وی در پایان از دولت مرکزی خواست تا برای حفظ منابع و ثروت‌های کشور به اختیارات و وظایف خود عمل کند؛ منابعی که برخی از احزاب کُرد آن را تبدیل به مِلک خانوادگی خود کرده و ملت کردستان را از بهره‌مندی از این منابع محروم کرده اند و منجر به بروز مشکلاتی در پرداخت حقوق کارمندان شده اند.

112 نماینده  پیشتر طی درخواستی از ریاست پارلمان عراق خواستند تا حقوق کارمندان اقلیم کردستان به صورت الکترونیکی و مستقیما توسط دولت فدرال و نه دولت محلی اقلیم پرداخت شود.

در واکنش به این درخواست نمایندگان پارلمان عراق،«ریبین سلام»، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان اظهار داشت: حزب دموکرات اقلیم کردستان به رهبری مسعود بارزانی با ایده الکترونیکی‌سازی و پرداخت مستقیم حقوق کارمندان اقلیم توسط بغداد مخالف است چرا که اقلیم موجودیتی قانونی است که دولت، پارلمان و وزارتخانه‌های خاص خود را دارد و در قانون اساسی عراق هم به رسمیت شناخته است و نمی توان از طریق اقدام مذکور، آن را نادیده گرفت.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا