خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

نگرانی دستگاه حاکمه اردن از بازگشت «هیلاری کلینتون» به دولت آتی امریکا

در انتظار تعیین‌تکلیف رسمی انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقامات عالی‌‌رتبه اردنی نسبت به بازگشت «هیلاری کلینتون»، به دستگاه حاکمه امریکا در دولت آتی بایدن نگران هستند.

میدل ایست نیوز: در انتظار تعیین‌تکلیف رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا، مقامات عالی‌‌رتبه اردنی نسبت به بازگشت «هیلاری کلینتون»، به دستگاه حاکمه امریکا از طریق برعهده گرفتن مسئولیتی مهم در دولت آتی «جو بایدن»، رئیس جمهوری برگزیده امریکا، نگران هستند.

هنوز هویت شخصیت‌هایی که به عنوان حلقه نزدیک به بایدن در کاخ سفید حضور خواهند کرد، معلوم نیست اما اردن علیرغم استقبالی که از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کرد، در نگرانی عمیقی نسبت به تصدی وزارت امور خارجه توسط کلینتون به سر می‌برد چرا که اردن حساسیت‌های پررنگی نسبت به موضع امریکا در قبال صلح فلسطین و تهدید قیومیت امّان بر بیت المقدس دارد.

روزنامه واشنگتن پست پیشتر در خبری تصریح کرد که بایدن درصدد تعیین کلینتون به عنوان سفیر واشنگتن در سازمان ملل است اما « سوزان رایس»، مشاور سابق امنیت ملی و سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل در توئیتی این ایده را سخیف و اهانت به کلینتون توصیف کرد.

برخی دیگر از رسانه‌های امریکایی نیز گزارش داده‌اند که بایدن احتمالا، کلینتون را به عنوان مشاور امور خاورمیانه خود منصوب خواهد کرد.

اخوان المسلمین وارد عمل می شوند

در همین رابطه، منابع آگاه تصریح کردند که اخوان المسلمین اردن تماس‌های خود با اعضای دموکرات کنگره امریکا را پس از پیروزی تقریبا قطعی بایدن در انتخابات آغاز کرده است.

منابع مذکور اعلام کردند: اخوان المسلمین در تحرکات خود بر برخی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا نظیر «الهان عمر»، عضو دموکرات مجلس که بسیاری وی را یکی از افراد نزدیک به اخوان در ساختار تصمیم‌گیری امریکا می‌دانند، تکیه می کند.

علاوه بر این، اخوان المسلمین روابط خوبی با نهادها و سازمان‌های امریکایی تاثیرگذار و نزدیک به رویکردهای خود مانند سازمان «Care» دارد، سازمانی که اساسا برای خدمت به مسائل اقلیت مسلمان امریکا ایجاد شده است و برخی از پایه‌گذاران آن وابسته به اخوان المسلمین هستند.

هدف اخوان المسلمین از تماس‌ها و بهره‌برداری از مناسبات خود در امریکا، به تعلیق در آوردن تصمیم قضایی اردن در انحلال این گروه و غیرقانونی توصیف کردن آن است مضافا اینکه امریکا اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی نمی داند.

مواضع مخالف کلینتون علیه اردن

اردن به دلیل مواضع منفی متعدد کلینتون در قبال امّان، نگرانی عمیق و دیرینه‌ای نسبت به وی دارد، اردن در سال 2016 میلادی یکی از کشورهایی بود که به شدت نتایج انتخابات امریکا را دنبال می‌کرد و بیم آن را داشت که در صورت پیروزی وی، اردن تحت فشار قرار گیرد، وی در دوران سکان‌داری وزارت امور خارجه امریکا در دوران اوباما گفته بود: زمان انتخاب نخست‌وزیر در اردن فرا رسیده است.

اظهارنظری که با اختیارات پادشاه اردن درتضاد است اما با مواضع و اظهارات رهبران اخوان المسلمین که خواستار محدودسازی اختیارات پادشاه و کاهش آن بودند، همسو بوده است.

کلینتون همچنین در سخنانی نسبت به مبهم بودن آینده اردن تنها پس از چند روز تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین در سال 2011 میلادی ابراز نگرانی کرده بود.

اصلاحات قانون اساسی

در پی این اظهارنظرها و مواضع، اردن اصلاحات قانون اساسی را مورد تصویب قرار داد، اصلاحاتی که اختیارات منحصر به فردی به پادشاه برای انتخاب ولیعهد، رئیس و اعضای مجلس اعیان، رئیس و اعضای دادگاه قانون اساسی، فرمانده ارتش، مدیر دستگاه اطلاعات و مدیر ژاندارمری بدون امضای نخست‌وزیر و هیات دولت اعطا کرد.

در همین راستا، «محمد المومنی»، وزیر پیشین اطلاع‌رسانی اردن تاکید کرد پرونده دموکراسی و حقوق بشر از پرونده‌های پرابهام در دولت بایدن به شمار می رود.

المومنی افزود: این هیلادی کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین امریکا بود که نظریه بهار عربی را در پیش گرفت که مرحله‌ای برای گذر به دموکراسی بود و در آن زمامداری طرفداران اسلام سیاسی امری محال نبود.

وی در پایان اظهار داشت: انتظار نمی رود که بایدن و معاونش هاریس اندیشه‌های کلینتون را مورد پذیرش قرار دهند زیرا این نظریه، نسخه‌پیچی برای آشوب بود و به روی کار آمدن اسلام سیاسی انجامید که روشن شد که به دموکراسی باور ندارند.

منبع
ایندی پندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا