خبر اولسیاسی

پیمان دفاعی یونان و امارات با انتقاد شدید از ترکیه

یونان و امارات متحده عربی به دنبال دیدار رهبران دو کشور، توافقنامه‌ای را امضا کردند که تقویت همکاری‌های دفاعی یکی از آنهاست.

میدل ایست نیوز: یونان و امارات متحده عربی به دنبال دیدار رهبران دو کشور، توافقنامه‌ای را امضا کردند که تقویت همکاری‌های دفاعی یکی از آنهاست.

دو کشور که منتقد سیاست‌های ترکیه هستند، در بیانیه‌ای درباره توافق همکاری‌های استراتژیک خبر دادند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این پیمان را “اتحاد شر” خوانده است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات در توییتر خود در باره برقراری همکاری‌های استراتژیک برای ارتقاء روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور نوشت.

چنین توافقنامه‌ای به دنبال دیدار «کایاراکوس میتسوتاکیس»، نخست‌وزیر یونان با ولیعهد امارات متحده عربی به دست آمده است.

طبق بند مربوط به همکاری‌های دفاعی، اگر تمامیت ارضی یکی از دو کشور مورد تهدید واقع شود، طرف دیگر به یاری آن می‌شتابد. یونان و ترکیه هر دو عضو پیمان ناتو هستند.

یونان و امارات در بیانیه مشترک خود “نقض حاکمیت و حقوق حاکمیت” جمهوری یونان و جمهوری قبرس به دست ترکیه و همچنین رفتارهای تهاجمی آن در خاورمیانه، جنوب شرقی مدیترانه و قفقاز جنوبی” را محکوم کردند.

این دو کشور از ترکیه خواستند تا از “اقدامات غیرقانونی و تحریک کننده” خودداری کند. یونان و امارات با همدیگر مرز مشترک ندارند اما هر دو ترکیه را یک “تهدید” قلمداد می‌کنند.

در این بیانیه همچنین توافق صلح میان امارات و اسرائیل «توافقی تاریخی و دستاوردی مهم برای صلح و ثبات در خاورمیانه» خوانده شده است.

اقدامات ترکیه در مدیترانه شرقی، تنش با یونان و قبرس، جنگ قره‌باغ و لیبی، بیش از پیش به اختلاف‌ها میان این کشور و اتحادیه اروپا دامن زده است.

توافق یونان و امارات به طور مشخص از ترکیه مشخصا نام نمی‌برد اما به این کشور در بیانیه مشترک اشاره شده است.

منبع
دیفنس آرابیا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا