خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

لاوروف: روسیه آماده پاسخگویی به نیازهای نظامی عراق است/ حضور امریکا در عراق و سوریه موجب ویرانی است

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فواد حسین تاکید کرد مسکو آماده پاسخگویی به درخواست‌های عراق در زمینه تسلیحاتی و همکاری نظامی است.

میدل ایست نیوز: «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سرگی لاوروف» همتای روسی خود در مسکو اعلام کرد که یادداشت‌های تفاهم با روسیه در سال 2021 امضا خواهد شد و شامل بخش‌های متعددی از جمله آموزش و پروش و بهداشت است.

وی افزود: 14 یادداشت تفاهم میان دو کشور وجود دارد که ما در صدد فعال‌سازی آن و برگزاری نشست کمیته مشترک همکاری اقتصادی و فنی میان دو کشور هستیم.

فواد حسین گفت: در دیدار با لاوروف درباره چالش‌های فرا روی عراق، منطقه و جهان، وضعیت امنیتی عراق، مناسبات بغداد با کشورهای همسایه رایزنی و ما از دولت برای روسیه برای همکاری با عراق در مقابله با تروریست‌های داعش تشکر کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق اظهار داشت: وضعیت سوریه و نحوه تعامل با تحولات تازه این کشور و کمک به ایجاد امنیت و ثبات بیشتر در سوریه یکی از موارد مهم مذاکرات ما بود.

وی همچنین از بارگشت دانشجویان عراقی به روسیه برای تکمیل تحصیلات‌شان خبر داد.

از سوی دیگر، لاوروف تاکید کرد که روسیه آماده پاسخگویی به درخواست‌های عراق در زمینه تسلیحاتی و همکاری نظامی است.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی افزود: وزیر دفاع عراق به زودی برای رایزنی درباره همکاری نظامی و تسلیحاتی به مسکو سفر خواهد کرد و ما در این زمینه آمادگی داریم.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: روابط مسکو با بغداد هیچ مانعی برای این کشور به منظور برقراری مناسبات با کشورهای غربی و کشورهای همسایه ایجاد نمی کند.

وی گفت: در دیدار با فواد حسین همچنین درباره مساله فلسطین و تلاش‌های ترامپ برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت‌وگو کردیم و افزودیم بدون راهکاری فراگیر و عادلانه، مساله فلسطین حل نمی شود.

وی درباره وضعیت منطقه گفت: ما به ثبات منطقه و ایده امنیت جمعی که روسیه با مشارکت کشورهای شورای همکاری و ایران و کشورهای عضو دائم شورای امنیت مطرح کرده است، پایبندیم و سفر فواد حسین به مسکو در تقویت مناسبات دو جانبه در زمینه‌های مختلف و ثبات منطقه نقش‌آفرین و تاثیرگذار است.

لاورف تصریح کرد: روسیه از تلاش‌های الکاظمی در رابطه با وضعیت عراق، نابودسازی تروریسم و مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات در زمانی نزدیک حمایت می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: ما از موضع عراق در حمایت از حل بحران سوریه قدردانی می کنیم و مشارکت عراق در کنفرانس کمک به پناهندگان در دمشق را ارج می نهیم.

لاوروف با بیان اینکه حضور نیروهای امریکایی در عراق، سوریه و افغانستان تصمیمی است که به حاکمیت این کشورها مربوط است، اظهار داشت: مصوبه پارلمان عراق در خروج نظامیان خارجی تنها راه برای مشروعیت‌بخشی به خروج این نیروها از عراق است.

لاوروف تصریح کرد: حضور نیروهای امریکایی در عراق و سوریه تنها ویرانی به ارمغان آورده و موجب نقض حاکمیت این کشورها و به وجود آمدن مشکلات در آن شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا