خبر اولسیاسی

نگرانی اردن از چانه‌زنی اسرائیل و عربستان بر سر قیمومیت مسجدالاقصی

روزنامه گاردین بریتانیا اعلام کرد اردن از بیم پیامدهای نشست مشترک رهبران اسرائیل و عربستان، سریعا بر قیمومیت خود بر مسجد الاقصی تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: روزنامه گاردین بریتانیا اعلام کرد اردن از بیم پیامدهای نشست مشترک رهبران اسرائیل و عربستان، سریعا بر قیمومیت خود بر مسجد الاقصی تاکید کرد چرا که نگران است سرنوشت یکی از مقدس‌ترین اماکن اسلامی در معامله عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو به چانه‌زنی گذاشته شود.

گاردین نوشت: تحولات اخیر در مناسبات عربستان و اسرائیل که اواخر هفته گذشته با سفر «بنیامین نتانیاهو» به عربستان و دیدارش با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی به اوج خود رسید، همگی منجر به افزایش نگرانی مقامات اردنی نسبت به مواضع منطقه‌ای ریاض شده است.

این روزنامه بریتانیایی افزود: اردنی‌ها بیم این را دارند که مسجد الاقصی بخشی از معامله عربستان و اسرائیل باشد، این در حالی است که دولت ترامپ در تلاش است تا در این چند هفته پایانی عمر خود، عادی سازی میان ریاض و تل آویو را علنی کند لذا اقدام روز چهارشنبه وزارت امور خارجه اردن در صدور بیانیه‌ای درخصوص مخالفت با تلاش‌ها برای تغییر وضعیت تاریخی و قانون مسجد الاقصی کاملا با دیدار نتانیاهو با ولیعهد سعودی در ارتباط بوده است.

در همین رابطه، «ضیف الله الفایز» سخنگوی وزارت امور خارجه اردن تصریح کرد: اردن در راستای قیمومیت خاندان هاشمیبر مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت المقدس به تلاش‌های خود برای حفاظت از مسجد الاقصی و حق همه مسلمانان در آن ادامه خواهد داد.

قیمومیت خاندان هاشمی بر مسجد الاقصی و قبه الصخره یکی از منابع اصلی مشروعیت این خاندان در اردن به شمار می رود که از تقریبا یک قرن پیش حتی قبل از استقلال اردن در این کشور نفوذ داشته اند.

در همین ارتباط، رهبران اردن نگران این موضوع هستند که دونالد ترامپ، مایک پنس و مایک پمپئو در کنار نتانیاهو با عرضه اماکن مقدس بیت المقدس به عربستان، وضعیت موجود را تغییر دهند چرا که اماکن مذکور یکی از نکات اساسی در عادی‌سازی روابط به شمار می رود و در صورت امضای آن میان ریاض و تل‌آویو، توافقات با امارات و بحرین را به حاشیه خواهد برد.

گاردین به نقل از «عدنان ابو عوده»، یکی از سیاستمداران بزرگ اردنی که با ملک عبدالله و پیش از وی، ملک حسین همکاری داشته است، می نویسد: قیمومیت بر بیت المقدس موضوعی بسیار حساس و اساسی برای خاندان هاشمی و احساس افتخار اردن به شمار می رود، این قیمومیت در معاهده صلح امضا شده با اسرائیل نیز درج شده است.

ابو عوده افزود: در گذر تاریخ، بُعد دینی یکی از جوانب اساسی در مشروعیت‌بخشی به حاکمان بوده است و خاندان هاشمی بعد از خروج از سرزمین حجاز، مشروعیت خود را از بیت المقدس کسب کردند. در این بین، اسرائیل درخصوص قیمومیت اردن و اعطای آن به سعودی‌ها، اردن را تحت فشار و باج‌گیری قرار می دهد همچنین اعطای قیمومیت بیت المقدس به خاندان سعودی امری دور از ذهن نیست و ملک عبدالله این موضوع را درک می کند.

از سوی دیگر، «جان جنکینز»، سرکنسول پیشین بریتانیا در بیت المقدس و سفیر اسبق این کشور در ریاض در گفت‌وگو با گاردین تاکید کرد: دست زدن به این اقدام، پیامدهای دامن‌گیری بر امنیت اسرائیل و اردن خواهد داشت.

وی افزود: اعطای قیمومیت بیت المقدس به خاندان سعودی، ضربه مهلکی بر اردن خواهد بود و موضع این کشور در تضمین‌هایی که برای حفظ امنیت اسرائیل ارائه کرده است را دستخوش تغییر خواهد کرد و به مثابه بمبی دست‌ساز در اتاقی پرازدحام عمل خواهد کرد.

این دیپلمات بریتانیایی در پایان اظهار داشت: این اقدام برای عربستان که به دنبال افزایش و تقویت نفوذ خود در منطقه است، پیشنهادی وسوسه‌برانگیز به شمار می رود که می تواند سومین مکان مقدس اسلامی را به فهرست اماکن تحت نظارت عربستان بیفزاید و منجر به تقویت جایگاه و مشروعیت آن به عنوان رهبر مطلق جهان اسلام تقویت خواهد کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا