اجتماعیخبر اول

نگرانی خانواده‌های عراقی از گسترش پدیده «تجارت انسان» در عراق

شهرهای مختلف عراق به ویژه بغداد و بصره شاهد افزایش جرائم مربوط به تجارت انسان اعم از سوء استفاده باندهای تبهکار از کودکان و زنان برای گدایی تا سرقت اعضای بدن است.

میدل ایست نیوز: شهرهای مختلف عراق به ویژه بغداد و بصره شاهد افزایش جرائم مربوط به تجارت انسان اعم از سوء استفاده باندهای تبهکار از کودکان و زنان برای گدایی تا سرقت اعضای بدن انسان است.

مردم عراق پیش از سال 2003 میلادی با پدیده‌ای به نام تجارت انسان همانند امروز آشنا نبودند تا اینکه در چند سال اخیر تبدیل به یکی از چالش‌هایی امنیتی جدید و نگران‌کننده برای خانواده‌های عراقی شد به ویژه که تبهکاران در بسیاری از مواقع از شبکه‌های اجتماعی برای به دام انداختن طعمه‌های خود استفاده می کنند.

پارلمان عراق در سال 2012 میلادی قانون مبارزه با تجارت انسان را تصویب کرد؛ قانونی که بر پیگرد و تعقیب این باندها تصریح دارد.

ناظران، گسترش پدیده تجارت انسان در عراق را به فقر، بیکاری، ضعف دستگاه‌های امنیتی و نفوذ روزافزون گروه‌های مسلح و عوامل دیگر نسبت می‌دهند، در این میان، هر از گاهی، نهادهای دولتی عراق از آزادسازی ربوده‌شدگان از چنگال باندهای قاچاق انسان یا دستگیری عناصر این باندها خبر می دهند به طوری که اخیرا در اواخر ماه اکتبر، وزارت کشور عراق از دستگیری دو زن به اتهام قاچاق انسان در بغداد خبر داد.

وزارت کشور عراق افزود: در جریان دستگیری عوامل این باند مشخض شد که دختربچه‌ای 5 روزه به مبلغ 20 میلیون دینار عراق (16 هزار دلار) در حال فروش بود همچنین دو زن مذکور، کودکی 8 ساله به همراه داشتند که بعد از تحقیقات روشن شد که وی را به مبلغ 3.5 میلیون دینار (2950 دلار) چند سال پیش خریداری کرده بودند.

دادگاه جنایی نجف ماه پیش یک زن و شوهر را به اتهام فریب دادن دختران خردسال با هدف سرقت اعضای بدن‌شان به حبس ابد برای مرد و سه سال زندان برای زن در کنار پرداخت جریمه مالی متهم کرد.

این باندهای تجارت انسان اکنون تبدیل به یکی از دغدغه‌های خانواده‌های عراقی شده است، در همین رابطه، «ثریا سلمان»، از شهروندان عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «اخیرا متوجه ارتباط دخترم با فردی نامعلوم در فیسبوک شدم، فرد مزبور تلاش دارد تا دخترم را برای انجام عمل زییابی بر روی بینی با هزینه‌ای اندک به همراه تامین هزینه سفر، خوراک و غیره در ایران اقناع کند، دخترم در این باره به من گفت که مایل به انجام این عمل است اما فرد مذکور را نمی شناسد و رابطه‌شان از فیسبوک آغاز شده است.»

مفهوم تجارت انسان در واقع انواع بسیاری از موقعیت‌ها را در بر می‌گیرد، از مهاجرت غیر قانونی گرفته تا ازدواج اجباری، استثمار کارگران، روسپی‌گری و نظایر اینها. اما متداول‌ترین تعریف تجارت انسان مربوط به استثمار زنان است. اگر چه تمام زنان به کار روسپی‌گری و موارد مشابه نمی‌پردازند. اما تجارت انسانی با هدف استثمار جنسی شامل زنان و کودکان می‌شود. که از طریق زور و ارعاب به این کار وادار می‌شوند.

دست داشتن گروه‌های مسلح در تجارت انسان

یک مسئول امنیتی بلندپایه در وزارت کشور که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: برخی عناصر دستگاه‌های امنیتی و گروه‌های مسلح پرنفوذ با برخی از جرائم مربوط به تجارت انسان در ارتباط هستند

وی تاکید کرد: تجارت انسان مغایر با قوانین است و معمولا گروه‌های وابسته به برخی گروه‌های مسلح دارای نفوذ در دولت مرتکب آن می شوند. این گروه‌ها از شبکه‌هایی که دست به گداپروری، حمله مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و سرقت اعضای بدن می زنند، حمایت می کنند، در صورتی که دستگاه‌های امنیتی دست به اقدامی علیه شبکه‌های مذکور بزنند، مورد تهدید و مداخله گروه‌های متنفذ در دولت برای ممانعت از ادامه روند رسیدگی قرار می گیرد.

شایان ذکر است که برخی از شبکه‌های تجارت انسان به شکلی حرفه‌ای از طریق شبکه‌های اجتماعی برای به دام انداختن قربانیان عمل می کنند برای نمونه این شبکه‌ها اقدام به انتشار پیام‌هایی درباره نیاز بیماری به اهداکننده عضو بدون مشخص کردن مبلغ می کنند که پیام مذکور دست به دست گشته و به افراد فقیری می رسد که نیاز به پول دارند.

این مقام عراقی اظهار داشت: دو نوع کلاهبردای یا فریب‌کاری وجود دارد؛ نخست اینکه فردی مشخص را انتخاب می کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ارتباط مستقیم، وی را به دام می‌اندازند یا اینکه بدون در نظر گرفتن فردی معین، اقدام به پهن کردن دام خود معمولا در شبکه‌های اجتماعی می کنند، برای نمونه شبکه‌های قاچاق انسان دست به ربودن قربانی و فروش وی به ویژه کودکان و دختران خردسال می زنند یا آنها را وادار به گدایی و تن‌فروشی از طریق معتاد کردن‌شان می کنند

از سوی دیگر، «واثق عباس»، استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: باندهایی که دست به تجارت انسان می زنند، شیوه‌ها و روش‌های جدیدی برای فریب قربانیان استفاده می کنند.

وی افزود: عوامل عدیده‌ای منجر به گسترش باندهای تجارت انسان شده است که مهم‌ترین آن، فقر، بیکاری، ضعف قانون، در دسترس بودن سلاح است؛ عواملی که شرایط دشوار کنونی عراق نظیر طائفه‌گری، جنگ‌ها و درگیری‌ها و فساد منجر به تقویت آن شده است.

عباس اظهار داشت:گزارش‌ها و آمارهای در دسترس نشان می دهد که بیش از 50درصد از این جرایم در بغداد روی داده است که غالبان قربانیان آن، کودکان و زنان بوده اند

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا