خبر اولسیاسی

درخواست پارلمان عراق برای احضار سفیر امارات در واکنش به تعلیق اعطای روادید به شهروندان عراقی

تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق، احضار سفیر امارات در بغداد و مقابله به مثل با این کشور در پاسخ به اقدام آن در تعلیق اعطای روادید به شهروندان عراقی را از دولت عراق خواستار شدند.

میدل ایست نیوز: شماری از نمایندگان پارلمان عراق امروز یکشنبه در اقدامی اعتراضی نسبت به اقدام امارات متحده عربی مبنی بر تعلیق اعطا روادید به شهروندان عراقی و محدود کردن آنها، از دولت عراق، احضار سفیر امارات در بغداد و تسلیم یادداشتی اعتراضی به او را خواستار شدند.

«منصور البعیجی»، نماینده ائتلاف دولت قانون در بیانیه ای صبح امروز گفت: تصمیم امارات برای تعلیق اعطای روادید ورود شهروندان عراقی به خاک خود، هدف قرار دادن عراق و شهروندان آن است و هیچ دلیلی وجود ندارد که امارات این تصمیم را اتخاذ کند.

وی از دولت عراق خواست در مقابل این اقدام امارات بی تفاوت نباشد و ضمن مقابله به مثل در خصوص تعلیق اعطای روادید به شهروندان اماراتی، سفیر این کشور در بغداد را احضار کرده و یادداشتی اعتراضی به او تسلیم کند.

امارات جزء کشورهایی است که در بغداد سفارت و در اربیل کنسولگری دارد و «محمد صالح الطنیجی»، کاردار امارات در بغداد، مسئولیت هیئت دیپلماتیک امارات را بر عهده دارد.

از طرفی دیگر ائتلاف فتح نیز از دولت عراق اتخاذ اقداماتی واقعی در پاسخ به تصمیم امارات برای تعلیق اعطای روادید به شهروندان عراق و احضار سفیر این کشور و تسلیم یادداشت اعتراضی به او را خواستار شد.

«کریم علیوی»، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق گفت که دولت باید اقداماتی واقعی در مقابل نقض حاکمیت عراق توسط امارات و تعرض به عرف بین المللی در تعامل با شهروندان عراقی اتخاذ کند و ضمن احضار سفیر این کشور یادداشتی اعتراضی به او تسلیم کند.

این در حالی است که در دو روز گذشته نیز نماینده فراکسیون النهج الوطنی پارلمان عراق از دولت خواست تا اصل مقابله به مثل را در حق شهروندان اماراتی اجرا کند.

وی افزود که وظیفه دولت است که با هر کشوری که به شهروندان عراقی احترام نمی گذارد مقابله به مثل کند و اشاره کرد که تعامل مشکوک کشورها با شهروندان عراقی تصوری غیر دوستانه ایجاد می کند و دولت باید راه حل های سریعی پیدا کند.

تاکنون دولت عراقی هیچ واکنشی به درخواست های نمایندگان پارلمان نشان نداده است اما وزارت امور خارجه عراق اعلام کرده که این اقدام امارات به صورت رسمی به آن ابلاغ نشده و این وزارت از کانال های دیپلماتیک این موضوع را پیگیری خواهد کرد به صورتی که وزیر امور خارجه عراق دستور پیگیری این موضوع را به سفارت عراق در ابوظبی داده است.

پیش از این در هفته گذشته نیز «مختار الموسوی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفته بود که پارلمان اطلاعاتی درباره بازداشت تعدادی از شهروندان عراقی مقیم امارات دریافت کرده است.

«عامر الفایز»، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان گفت که امارات اعلام کرده که این اقدام را برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اتخاذ کرده اما این تصمیم در خصوص اکثریت کشورهایی که عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی پذیرند و متعهد به قضیه فلسطین هستند اتخاذ شده است.

الفایز بیان کرد از آنجایی که این تصمیم در چارچوب عادی سازی روابط امارات با اسرائیل اتخاذ شده، دولت عراق باید موضعی رسمی اتخاذ کند چرا که این تصمیم غیر قابل قبول و اهانت به عراق و شهروندان آن است.

پیش از این امارات اعطای روادید به شهروندان عراق، ایران، سوریه، سومالی، افغانستان، لیبی، یمن، الجزائر، کنیا، لبنان، پاکستان، تونس و ترکیه را از 18 نوامبر 2020 تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا