خبر اولسیاسی

آشتی عربستان و قطر؛ فرصتی راهبردی برای ترکیه

پس از آنکه اخباری رسمی از پیشرفت حاصله در پرونده محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی به ویژه عربستان منتشر شد، ترکیه به عنوان متحد قطر و تاثیرگذاری آن بر روابط آنکارا با ریاض، از این امر استقبال کرد.

میدل ایست نیوز: پس از آنکه رهبران برخی کشورهای عضو شورای همکاری از پیشرفت در روند آشتی میان عربستان قطر خبر دادند، ترکیه نسبت به این امر ابراز خشنودی کرد چرا که موضع عربستان و امارات و تحریم اعمالی این دو کشور به همراه بحرین و مصر علیه قطر مانع از تعمیق حضور و نفوذ ترکیه در این منطقه شد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در ترسیم سیاست‌ خارجی خود، اهمیتی بسیاری به منطقه خاورمیانه قائل است و خواهان زنده کردن قدرت و نفوذ ترکیه همانند دوران امپراتوری عثمانی است و در این راه از ایدئولوژی اخوان المسلمین و قدرت مالی و رسانه‌ای قطر بهره‌برداری می کند.

اما شور و شوق ترکیه برای بهره‌برداری از بازگشت مناسبات میان ریاض و دوحه نیازمند زمان است تا روشن شود برقراری روابط ریاض با دوحه و آنکارا منجر به آشتی همه‌جانبه خواهد شد یا تنها اقدامی تاکتیکی و مرتبط با حساب‌گری‌های عربستان در ارتباط با سیاست‌های «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده امریکا و مواضعش در قبال ایران و فعالیت‌های منطقه‌ایش است.

در همین رابطه، ترکیه روز جمعه گذشته از پیشرفت حاصل شده در بحران موجود میان عربستان و قطر استقبال کرد و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای خشنودی کامل خود را در قبال تحولات مثبت روزهای اخیر در حل بحران میان کشورهای شورای همکاری ابراز کرد.

ناظران تحولات شورای همکاری بر این باور هستند که آشتی میان این شورا چه میان ریاض و دوحه و چه در سطحی وسیع‌تر شامل همه کشورهای محاصره‌کننده لزوما به معنای آشتی با ترکیه و به ویژه از سوی عربستان نیست.

این ناظران معتقدند که پیامدهای ماجرای سلاخی فجیع «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول و سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و رسانه‌ای پررنگ ترکیه در قبال این مساله و هدف‌گیری مستقیم رهبران و ولیعهد سعودی و خدشه به وجهه بین‌المللی عربستان در سطحی بسیار گسترده مانع از عادی شدن روابط دو کشور در آینده نزدیک خواهد شد.

گزارش‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که علیرغم رویکرد رسمی رهبران سعودی برای آرام‌سازی تنش‌ها با ترکیه و تماس اخیر ملک سلمان، پادشاه عربستان و اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اما کارزار تحریم کالاهای تولید ترکیه در عربستان به قوت خود باقی است و فعالان شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ و ترویج این مساله ادامه می دهند و نسبت به نیت ترکیه و رئیس جمهوری این کشور در این باره ابراز تردید می‌کنند و معتقدند که ترکیه در مواضع خود تغییری ایجاد نکرده و تنها خواهان کسب حمایت عربستان برای برون‌رفت از این بحران است تا اینکه تمایلی جدی برای آشتی و تغییر سیاست‌هایش داشته باشد.

ترکیه همچنین امیدوار است تا با پایان یافتن پرونده محاصره قطر و تاثیرگذاری آن بر مناسبات این کشور با عربستان، در جذب دوباره سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ویژه در حوزه املاک و بخش گردشگری موفق شود.

همچنین بخوانید:

ماموریت دشوار عربستان برای اقناع متحدان خود در مسیر آشتی با قطر

 

 

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا